توکن هواداری چیست؟
در تمامی رشتههای ورزشی، گروهی طرفدار وجود دارد که علاقهمند به آن حوزه هستند و حامی تیم محبوب خود میباشند. هواداران یک تیم همواره از راههای مختلفی مثل شرکت در مسابقات و رویدادها، از تیم محبوب خود حمایت میکنند. فناوری بلاکچین نحوه حمایت از تیمهای ورزشی را متحول کرده است و نوعی رمزارز به نام توکن هواداری را معرفی میکند.
توکن هواداری چیست؟
توکن های هواداری یا fan token نوعی ارز دیجیتال هستند که با هدف ارائه خدمات هواداری به طرفداران تیمهای ورزشی و گروههای پرطرفدار، شکل گرفته اند. یک توکن هواداری با هدف ارائه حق امتیازاتی نظیر، دسترسی به محتوای ویژه باشگاه، شرکت در رویدادها و یا مشارکت در برخی تصمیم گیریهای مجموعه، عرضه میشود. در واقع یک توکن هواداری راهی برای حمایت از تیمهای ورزشی و غیر ورزشی را در دنیای وب 3 فراهم میکند.
در حال حاضر توکن های هواداری میان باشگاههای فوتبال و ورزشهایی نظیر کریکت پرطرفدار هستند. تیمهایی نظیر بارسلونا، منچستر سیتی و چندین تیم دیگر، اقدام به ساخت توکن هواداری خود کرده اند. کاربران میتوانند با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ، اطلاعات توکن تیم مورد نظر خود را بررسی کنند و از صرافیهایی که توکن را لیست کرده اند، اقدام به خرید کنند.
انواع توکنهای هواداری
توکنهای هواداری در دو نوع توکنهای مثلی و غیرمثلی (NFT) شکل میگیرند. برخی از این توکنها رمزارزهایی مانند بیتکوین و اتریوم هستند که وارد بازار کریپتو میشوند. به عنوان نمونه یک تیم ورزشی توکن هواداری خود را راه اندازی میکند و با یک عرضه مشخص در صرافیها عرضه میکنند. این توکنها علاوه بر جنبه حمایتی و هواداری قابلیت رشد و کسب سود را دارد. در مقابل در زمان بازیها و رقابتها که ارزش برخی از این توکنها به اوج خود رسیده است قابلیت افت قیمت و ضرر سرمایه گذاران نیز وجود دارد.
نوع دیگر توکن های هواداری در قالب توکنهای NFT عرضه میشوند. باشگاههای ورزشی یا بعضا برندهای معروف دنیا نظیر نایک و آدیداس با هدف برقراری ارتباط با هواداران خود، اقدام به راه اندازی کلکسیونهای NFT میکنند. کلکسیونهای NFT این مجموعهها که نوعی توکن هواداری محسوب میشود شامل چندین آیتم است که در لحظات اولیه شروع حراجی با قیمتهای نجومی توسط هواداران خریداری میشود. باشگاه های فوتبال اقدام به توکنیزه کردن پیراهن بازیکنان خود و یا کاپهای باشگاه میکنند. همچنین برندهای معروف نظیر نایک، آخرین طراحیهای برند خود را به آیتمهای NFT تبدیل میکنند. بعضا برخی برندها برای افزایش فروش خود از این توکنهای هواداری استفاده میکنند. آنها در کنار آیتم فیزیکی کالا که به خریدار تعلق میگیرد توکن NFT کالای مورد نظر را نیز به خریدار اهدا میکنند.