دریافت وام مسکن مجردها سال 1402

وام مسکن مجردها

بانک‌ها با اهداف مختلفی به مشتریان خود وام و تسهیلات پرداخت می‌کنند که از جمله آنها وام‌های قرض الحسنه، وام با سپرده گذاری، وام مسکن جوانان و… اشاره کرد. هر کدام از تسهیلات بانکی شرایط دریافت متفاوتی دارند و برای قشر خاصی از جامعه طراحی شده‌اند تا گروه هدف با دریافت تسهیلات بتوانند سرمایه مورد نظر برای اهداف خود را تامین و در یک بازه مشخص اقساط آن را پرداخت کنند. وام مسکن جوانان یا وام مسکن مجردها یکی از تسهیلاتی است که برای خرید مسکن افرادی که بالای سن 18 سال هستند و تاکنون موفق به خرید مسکن نشداه‌ند، طراحی شده است. متقاضیان برای دریافت وام خرید مسکن جوانان نیاز به افتتاح حساب پس انداز مسکن دارند و با افزایش موجودی حساب در یک بازه مشخص، مبلغ وام قابل ارائه به آنها محاسبه می‌شود. این تسهیلات یکی از طرح‌های ارائه وام توسط بانک مسکن است که نیاز به سپرده گذاری حداقل 5 ساله و حداکثر 15 ساله دارد، در این مقاله شرایط و فرایند دریافت این وام را بررسی می‌کنیم.

شرایط وام مسکن مجردها

افرادی که دارای حداقل سن 18 سال هستند، می‌توانند برای افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان در بانک مسکن اقدام کنند تا اولین مرحله برای دریافت وام مسکن جوانان را پشت سر بگذارند. در مرحله بعد فرد متقاضی وام مسکن مجردها باید به حداقل 5 سال و حداکثر 15 سال، سپرده خود را ماهانه افزایش دهد. حداقل میزانی که هر فرد ماهانه باید به حساب خود واریز کند تا وام به او تعلق بگیرد، هر سال توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و در صورتی که فرد بخواهد وام بیشتری دریافت کند، می‌بایست ماهانه بیشتر از حداقل مبلغ واریزی اعلام شده، به حساب پس انداز خود پول واریز کند. همچنین افراد در زمان سپرده گذاری حق برداشت از حساب خود را دارند، اما نکته حائز اهمیت برای وام خرید مسکن جوانان این است که مقدار وام قابل دریافت بر اساس میانگین حساب محاسبه می‌شود. 

به زبان ساده تر یعنی مبلغی که در کل سال سپرده گذاری شده تقسیم بر 12 ماه سال می‌شود تا میانگین حساب شما در آن سال مشخص شود. سپس برای تعیین مقدار وامی که در آن سال به شما تعلق خواهد گرفت، میانگین حساب در ضریب سال مورد نظر ضرب می‌شود تا مبلغ تسهیلات محاسبه شود. به عنوان مثال اگر در سال سوم از سپرده گذاری در طرح حساب پس انداز مسکن جوانان هستید، میانگین حساب شما در عدد سه ضرب خواهد شد. بعد از پایان حداقل پنج سال سپرده گذاری، مجموع میانگین حساب شما در هر سال، ضرب در ضریب همان سال، مبلغ نهایی تسهیلاتی که به شما تعلق می‌گیرد را مشخص می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از دو روش افزایش سپرده و افزایش زمان سپرده گذاری، میزان تسهیلات قابل دریافت را افزایش دهید. به این معنی که ماهانه مبلغ بیشتری را سپرده گذاری کنید و بیشتر از پنج سال به سپرده گذاری ادامه دهید تا سقف تسهیلات قابل دریافت شما افزایش یابد. در نهایت اگر فرد متقاضی وام بنا به هر دلیلی مانند سنگین بودن اقساط ماهانه، قصد دریافت وام را نداشته باشد، می‌تواند امتیاز وام خود را به یکی از اقوام نزدیک واگذار کند.

مدارک مورد نیاز

در مرحله اول که برای دریافت وام مسکن جوانان اقدام به افتتاح حساب می‌کنید، مانند سایر بانک‌ها با مدارک شناسایی و پرکردن فرم افتتاح حساب، حساب پس انداز مسکن جوانان شما در بانک مسکن ثبت می‌شود و می‌توانید اقدام به سپرده گذاری ماهانه کنید تا شرایط دریافت وام را تکمیل کنید. بعد از طی کردن بازه تعیین شده برای سپرده گذاری که شما امتیاز دریافت وام را در این زمان کسب می‌کنید، به همراه سند ملک خریداری شده، پایان کار و پروانه ساخت ساختمان، همچنین مدارکی مانند کد پستی ملک، قبض برق ساختمان، می‌بایست به بانک مراجعه کنید. در زمان مراجعه به بانک، علاوه بر مدارک مربوط به ملک خریداری شده به مدارک شغلی مانند گواهی حقوق یا جواز کسب نیاز دارید که توان پرداخت اقساط خود را اثبات کنید تا وام مورد نظر به شما تعلق بگیرد. همچنین فرد متقاضی وام باید چک برگشتی یا بدهی سررسید شده داشته باشد تا وام خرید مسکن به او تعلق بگیرد.

روش ثبت نام وام خرید مسکن جوانان

برای ثبت نام وام خرید مسکن مجردها، افرادی که دارای حساب پس انداز مسکن هستند و مطابق قوانین مراحل سپرده گذاری خود را طی کردند، می‌توانند با سند ملک خریداری شده به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنند. بعد از تشکیل پرونده برای دریافت وام، کارشناس بانک با ارزیابی ملک و استعلام از شهرداری و در نهایت بررسی اطلاعات بانکی متقاضی، یک گزارش نهایی ارائه می‌دهد که در آن سقف تسهیلات قابل ارائه به متقاضی مشخص می‌شود.در نهایت با عقد قرارداد بین بانک و متقاضی دریافت وام خرید مسکن، پرونده وام تکمیل خواهد شد و در صف انتظار پرداخت قرار خواهد گرفت.

 یکی از نکاتی که بسیاری از متقاضیان دریافت وام در زمان خریداری ملک ممکن است آن را در نظر نگیرند، سال ساخت ملک است، افرادی که می‌خواهند سقف تسهیلات آنها افزایش یابد، می‌بایست به دنبال ملکی با قدمت کمتر از 25 سال باشند و در صورتی که ملک خریداری شده بین 25 تا 30 قدمت داشته باشد، سقف تسهیلات قابل دریافت برای آنها کاهش خواهد یافت. البته قدمت ملک تنها یکی از فاکتورهای موثر در میزان تسهیلات است و عوامل دیگری مانند مبلغ و مدت زمان سپرده گذاری، شهر و منطقه ملک خریداری شده و مسائلی از این قبیل، روی مبلغ تسهیلات تاثیر گذار خواهند بود. 

وام خرید مسکن جوانان

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط