بررسی شرایط دریافت وام فرزندآوری 1403

وام فرزندآوری 1403

زمانی که نرخ رشد جمعیت کاهش یابد، در کوتاه مدت و بلند مدت مشکلاتی برای جامعه به وجود می‌آید که از اولین موارد آن کاهش نیروی کار جوان خواهد بود که منجر به تعطیل شدن صنایع در بلند مدت خواهد شد. در این شرایط، زمانی که مسئولان خطر را احساس کنند به دنبال طرح‌هایی مانند وام فرزندآوری می‌روند تا از روند کاهشی جمعیت جوان جلوگیری کنند.وام فرزندآوری یکی از تسهیلاتی است که دولت با هدف حمایت از خانواده‌های ایرانی، همچنین افزایش نرخ فرزندآوری، برای این طرح بودجه اختصاصی در نظر گرفته است. وام فرزندآوری به فرزند اول تا پنجم یا بیشتر تعلق خواهد گرفت و مبلغ آن از 40 تا 200 میلیون تومان خواهد بود که برای دریافت آن به شناسنامه والدین و فرزند، همچنین ضامن کارمند نیاز خواهید داشت. با وجود تورم بالا در کشور، امکان تامین مخارج اولیه برای فرزند آوری و فراهم کردن امکانات زندگی برای نسل‌های بعد دشوار شده است و جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است. تبعات این موضوع در آینده نمایان خواهد شد ، زمانی که کشور با کمبود نیروی کار در صنایع مختلف روبرو شود. در این مقاله وام فرزندآوری ۱۴۰۳ را به همراه مبلغ، شرایط و نحوه ثبت نام، بررسی می‌کنیم.

شرایط و نحوه ثبت نام وام فرزندآوری 1403

افراد متقاضی وام فرزند آوری که شرایط دریافت وام را داشته باشند، می‌توانند از طریق سامانه ثبت نام وام فرزندآوری 1403 برای وارد کردن مشخصات و معرفی به بانک اقدام کنند. دریافت این تسهیلات، حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند امکان پذیر است و فقط یک بار به پدر نوزاد متولد شده تسهیلات تعلق می‌گیرد. داشتن تابعیت ایرانی و تولد در خاک ایران، از دیگر شرایط وام قرض الحسنه فرزندآوری است که با کارمزد 4 درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. پس از ثبت نام در سامانه، مرحله بعد مراجعه به شعبه بانک معرفی شده به فرد درخواست دهنده است،در زمان مراجعه به بانک، متقاضی نیاز به معرفی ضامن معتبر بانکی و ارائه سفته نیز دارد. یکی از شروطی که در سال‌های گذشته مانع دریافت وام فرزندآوری برای برخی متقاضیان شده بود، الزام داشتن کارت پایان خدمت بود که از شروط دریافت وام در سال 1403 حذف شده است.
با ورود به سامانه ثبت نام وام فرزند آوری، متقاضی می‌تواند با وارد کردن اطلاعات، مراحل ثبت نام خود را تکمیل کند و از طریق همین سامانه از بخش پیگیری وضعیت، می‌تواند آخرین وضعیت وام خود را مشاهده کند. البته اطلاعیه‌های جدید از طریق پیامک به فرد متقاضی اطلاع رسانی خواهد شد. در صورتی که مدارک فرد ناقص باشد یا اطلاعات خود را اشتباه پر کرده باشد، در سامانه می‌تواند ویرایش کند تا مدارک او مجدد بررسی شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام غیرحضوری این وام شامل اطلاعات کارت ملی و شناسنامه والدین، اطلاعات شناسنامه نوزاد، آدرس کامل محل سکونت متقاضی و کد پستی ده رقمی محل سکونت است. در زمان مراجعه به بانک، علاوه بر کپی مدارک ذکر شده، کپی مدارک ضامن و یک فقره سفته از موارد مورد نیاز برای دریافت وام است.

مبلغ وام و شرایط بازپرداخت

شروع مبلغ قابل پرداخت وام فرزندآوری سال 1402، سی میلیون تومان بود، اما امسال مبلغ این تسهیلات برای فرزند اول 40 میلیون تومان و تا فرزند پنجم و بعد از آن به ترتیب، 80، 120، 150 و 200 میلیون تومان خواهد بود. از دیگر نکات حائز اهمیت برای دریافت این وام قرض الحسنه مبلغ وام برای فرزندان دوقلو است که به هر فرزند وام مجزا تعلق خواهد گرفت و مبلغ آن بر حسب ترتیب تولد محاسبه خواهد شد. در رابطه با شرایط بازپرداخت این وام در دستورالعمل آن ذکر شده است که اقساط شش ماه پس از دریافت وام آغاز خواهد شد و در صورتی که زمان بازپرداخت وام فرزند آوری، فرزند دیگری متولد شود، پرداخت تسهیلات، طبق ضوابط دستورالعمل به کودک بعدی نیز، تعلق می گیرد.. همچنین مدت زمان بازپرداخت با توجه مبلغ وام متفاوت است، بازپرداخت وام فرزند اول 36 ماهه، فرزند دوم 48 ماهه، فرزند سوم 60 ماهه، فرزند چهارم 72 ماه و فرزند پنجم 84 ماهه است.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط