بررسی وام ودیعه مسکن 1403

وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن 1403 یک کمک هزینه برای مستاجران در شهرهای مختلف است که با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه اجاره در ایران، بودجه برای این موضوع اختصاص داده شده است. افراد متاهل و سرپرست خانواده می‌توانند برای تامین بخشی از هزینه اجاره مسکن خود از این وام استفاده کنند. به طور خلاصه برای دریافت وام به اجاره نامه رسمی، ضامن بانکی و مدارکی برای اثبات سکونت چندساله در شهر مورد نظر دارید تا بتوانید وام اجاره مسکن دریافت کنید.

نحوه ثبت نام وام اجاره مسکن

برای ثبت نام وام ودیعه مسکن 1403 ابتدا باید وارد سایت tem.mrud.ir شوید و سپس روی دکمه ثبت نام ودیعه مسکن کلیک کنید. در مرحله بعد وارد صفحه خدمات دولت می‌شوید که در این بخش با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه، احراز هویت شما انجام می‌شود. سپس وارد سامانه خواهید شد و ابتدا قوانین و مقررات وام ودیعه مسکن به شما نمایش داده می‌شود و بعد از موافقت با قوانین و مقررات، می‌توانید مدارک و اطلاعات درخواستی را بارگذاری و مشخصات افراد تحت تکفل خود را وارد کنید. در نهایت کد تایید برای شما پیامک خواهد شد تا با وارد کردن آن در سامانه، فرایند ثبت نام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ را به پایان برسانید. بعد از بررسی مدارک در صورتی که واجد شرایط برای دریافت وام باشید به شما شعبه بانک مورد نظر معرفی می‌شود تا به آن مراجعه کنید و برای دریافت وام ودیعه مسکن تشکیل پرونده دهید.

وام ودیعه مسکن 1403

شرایط وام

افراد زیادی متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستند تا بخشی از هزینه اجاره مسکن خود را تامین کنند، اما افزایش درخواست‌ها و محدودیت بودجه تخصیص داده شده به این موضوع، باعث می‌شود تا بسیاری از افراد واجد شرایط قادر به دریافت وام نباشند. با این حال اعلام شده است که اولویت دریافت وام ودیعه مسکن 1403 افراد سرپرست خانوار و افراد متاهل است، اما دو گروه استثنا برای این موضع تعریف شده است که شامل افراد مجرد می‌شود. براساس اطلاعیه‌های اخیر، زنان مجرد بزرگتر از 35 سال که خودسرپرست محسوب شوند، به این معنی که با خانواده خود زندگی نمی‌کنند و مردان بزرگتر 45 سال نیز می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن، درخواست ثبت کنند. از دیگر شروط ثبت نام وام ودیعه این است که تاریخ قرارداد اجاره خانه باید تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه باشد و در صورتی که قرارداد خانه بعد از پایان ثبت نام ادامه داشته باشد، وام به فرد متقاضی تعلق نخواهد گرفت. همچنین قرارداد اجاره خانه باید به صورت رسمی تنظیم و در سامانه ایران املاک ثبت شده و دارای کد رهگیری باشد. همچنین فرد متقاضی وام ودیعه مسکن و همسرش نباید صاحب خانه یا زمین مسکونی باشند و برای دریافت وام از طریق مدارکی مانند گواهی تولد فرزند، جواز کسب و سابقه پرداخت بیمه باید اثبات کنند که حداقل مدت 5 سال است در شهر مورد نظر زندگی می‌کنند تا واجد شرایط دریافت وام محسوب شوند.

در مرحله بعد در صورتی که با درخواست وام شما موافقت شود، از طریق پیامک به شما اعلام می‌شود و یک شعبه بانک برای تشکیل پرونده به شما معرفی خواهد شد. فرد متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن از زمان دریافت پیامک به مدت 2 هفته فرصت دارد تا برای تشکیل پرونده به بانک مراجعه کرده و مدارک خود را تحویل دهد، در غیر این صورت درخواست وام رد خواهد شد و فرصت دریافت وام را از دست می‌دهد. در زمان مراجعه به بانک باید مدارک شناسایی، اجاره‌نامه خانه، گواهی کسر از حقوق و شماره حساب یارانه نقدی خود را به همراه داشته باشید. علاوه بر این، به ضامن کارمند با گواهی کسر از حقوق از نهادهای دولتی نیاز دارید که در صورتی که برای ارگان‌های دولتی کار نمی‌کند، می‌تواند چک یا سفته ارائه دهد.

مبلغ وام ودیعه مسکن 1403 و شرایط بازپرداخت

مبلغ وام ودیعه مسکن با توجه به شهر محل زندگی تعیین می‌شود و برای کلانشهرها و شهرهای بزرگ مبلغ وام بیشتر است، چرا که اجاره یک واحد مسکونی در تهران با اجاره واحدی مشابه در شهرهای کوچک برابری نمی‌کند و هزینه اجاره مسکن در شهرهای بزرگ بیشتر است. سال گذشته وام اجاره مسکن برای تهران، کلانشهرها (شهرهای دارای بیش از یکی میلیون نفر جمعیت مانند  مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و سایر شهرها به ترتیب 60 ، 40 و 30 میلیون تومان بود اما امسال با توجه به افزایش تورم و قیمت مسکن،  مبلغ وام نیز افزایش یافته است. وام اجاره مسکن 1402 برای شهر تهران 100 میلیون تومان، برای کلانشهرها 70 میلیون و برای سایر شهرها 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 

 وام اجاره مسکن بازپرداخت 5 ساله دارد و متقاضیان علاوه بر مبلغ وام، سود 18 درصدی آن را در این بازه پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال مبلغ اقساط وام 200 میلیون تومانی برای افراد ساکن تهران حدود5 میلیون تومان است و برای سایر شهرها مبلغ اقساط به نسبت مبلغ وام آنها کاهش می‌یابد. همچنین برای سایر شهرها مدت زمان بازپرداخت کوتاه‌تر است و درصد سود کمتری به آنها تعلق می‌گیرد. برای شهرهای بزرگ و کوچک که مبلغ وام آنها 150، 100 و در روستاها 80میلیون تومان است بازپرداخت وام 3 ساله و درصد سود آن 13 درصد خواهد بود. در صورتی که متقاضیان وام اجاره مسکن در شهرهای بزرگ یا کوچک بخواهند در مدت زمان 5 سال وام خود را تسویه کنند، مبلغ هر قسط آنها کاهش می‌یابد، اما به جای سود 13 درصد سود 18 درصدی مانند متقاضیان تهران پرداخت می‌کنند.

وام ودیعه مسکن 1403 برای افراد ساکن تهران به 200 میلیون تومان، برای کلانشهرها به 150 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک به 100 میلیون تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. طبیعتا مبلغ اقساط به نسبت وام ودیعه مسکن افزایش یافته و به عنوان مثال 200 میلیونی مبلغ اقساط آن در صورت داشتن بازپرداخت 5 ساله حدود 5 میلیون خواهد بود. همچنین افزایش سقف وام اجاره مسکن برای سایر شهرها نیز می‌تواند مدت زمان بازپرداخت وام و درصد سود آن را افزایش دهد و این وام با سود حدود 18 درصد به آنها نیز ارائه شود.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط