دیفای چیست؟

امور مالی یکی از مسائلی است که بخشی از زندگی روزمره ما انسان‌ها را رقم می‌زند. همچنین همه ما از طریق فعالیت‌هایی نظیر پرداختها و نقل و انتقالات مالی و خرید و فروش با امور مالی متمرکز سروکار داریم که توسط نهادهای نظارتی کنترل می‌شود . به طور مثال تمامی تراکنش‌های شما در بانکها ثبت می‌شود و آنها از جزئیات کارهای شما آگاه هستند. اما به لطف فناوری بلاک‌چین امور مالی روزمره ما دستخوش تغییر قرار می‌گیرد و فضای مالی جدیدی به نام دیفای شکل می‌گیرد.

DEFI01

دیفای (DeFi) چیست؟

واژه دیفای (DeFi) برگرفته از Decentralized Finance، به معنی امور مالی غیر متمرکز است. این فناوری تمامی امور مالی که در دنیای متمرکز بانکداری ارائه می‌شد را شامل می‌شود. با این تفاوت که با استفاده از بلاک‌چین تمامی فعالیت‌ھای شما به صورت شفاف روی این شبکه انجام خواهد شد. در نتیجه نهاد نظارتی وجود نخواهد داشت و کاربران به تعاملات مالی ھمتا به ھمتا با یکدیگر می پردازند.
پروژه های دیفای در کنار مزیتی مانند غیرمتمرکز بودن، ضعفهای سیستم‌های مالی سنتی را پوشش می‌دهند. مثلا شما در 24 ساعت شبانه روز قادر به انجام تراکنش با سرعت بالاتری نسبت به سیستم‌های مالی سنتی انجام خواھند شد. همچنین ھیچ محدودیتی در مبلغ پرداختی وجود ندارد و شما می‌توانید با سراسر دنیا مراودات مالی داشته باشید.

خدمات دیفای

دیفای چیست

DeFi را می‌توان انقلاب صنعت مالی به کمک فناوری بلاکچین و با واحد پول ارزهای دیجیتال، نامگذاری کرد، چرا که تمام خدمات مالی که یک کاربر نیاز دارد، درون پلتفرم‌ها و پروژه‌های دیفای طراحی شده است که از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام تراکنش‌های روزانه با ارزهای دیجیتال
صرافی‌های غیرمتمرکز
وام گیری و وام دهی
تامین نقدینگی در پروتکل‌های دیفای
استیکینگ رمز ارزها

نسل دوم پروژه‌های DeFI

با افزایش کاربران فعال پلتفرم‌های دیفای، به مرور زمان شاهد نقص‌هایی در این پلتفرم‌ها بودیم که در نهایت منجر به هک شدن پروتکل‌های دیفای و ضرر کردن کاربران شد. همچنین نسل اول پروژه‌های دیفای نیازمند مهارت بالایی برای استفاده از آنها بود که این موضوع به یکی از موانع اصلی رایج شدن این پلتفرم‌ها تبدیل شده است. پروژه‌های نسل دوم دیفای به دو دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آنها ادامه دهنده راه نسل قبلی پروژه خود هستند و برخی از آنها پروژه‌های جدیدی هستند که پیش از آن هیچ فعالیتی نداشتند.
نسل جدید پروژه‌های دیفای با هدف برطرف کردن ضعف پروژه‌های نسل قبلی خود، همچنین افزایش مقیاس پذیری و بهبود رابط کاربری شکل گرفته اند، تا در زمان واحد ارائه خدمات به کاربران بیشتری را پوشش دهند و برای تمامی افراد حتی افراد با سطح دانش پایین نیز کاربرد داشته باشند.

DEFI02

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط