شرایط دریافت وام اشتغال زایی

وام اشتغال زایی چیست

وام اشتغال زایی، طرحی برای حمایت از کسب و کارهای داخلی است که شامل کسب و کارهای خانگی و کارهای با قابلیت اشتغال زایی انبوه می‌شود. این وام برای افرادی است که قصد دارند کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنند یا برای توسعه بخشی از کار خود به تسهیلات نیاز دارند. فرد متقاضی برای دریافت این وام باید مدارک شغلی خود مانند جواز کسب و گواهی دوره‌های مهارت آموزی مرتبط را ارائه دهد. این وام می‌تواند برای اهداف مختلف مانند راه اندازی کارگاه خیاطی در منزل، تاسیس تعمیرگاه خودرو، کارگاه نجاری و … مورد استفاده قرار بگیرد. مبلغ این وام نیز به وسعت کسب و کار شما بستگی دارد و هر چقدر پروژه بزرگتری داشته باشید، تسهیلات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

وام اشتغال زایی و کارآفرینی

وام اشتغال زایی یکی از انواع وام بانکی است که با هدف حمایت از کسب و کارهای خانگی ( مانند تولید پوشاک و فرش بافی)، مشاغل روستایی (دامداری، پرورش ماهی، کشاورزی)، زنان سرپرست خانوار، خود اشتغالی و کارآفرینی، ارائه می‌شود. مبلغ این وام با توجه به نوع کسب و کار شما تعیین می‌شود و هر چقدر کسب و کار شما قابلیت اشتغال و درآمدزایی بیشتری داشته باشد تسهیلات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. مبلغ این تسهیلات از 15 تا 200 میلیون تومان است که مبلغ پایه آن یعنی 15 میلیون تومان برای کسب و کارهای خانگی و سقف آن برای کارآفرینی در نظر گرفته شده است. البته برخی از بانک‌ها تسهیلات بیشتری برای کارآفرینی ارائه می‌دهند که شرایط دریافت آن کمی پیچیده تر است و به مدارک بیشتری برای اثبات موفقیت طرح کسب و کار نیاز دارد. نکته حائز اهمیت برای دریافت وام اشتغال زایی، وضعیت اشتغال فرد متقاضی است، برای دریافت این وام فرد نمی‌تواند در حال حاضر جایی مشغول به کار باشد و برای وام درخواست دهد، در واقع این وام برای حمایت از افرادی طراحی شده است که قصد دارند به جای مشغول به کار شدن در کسب و کارهای موجود، کسب و کار خود را راه اندازی کنند.

شرایط دریافت وام

وام اشتغال زایی و کارآفرینی

برای گرفتن وام اشتغال زایی به مدارک هویتی مانند کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت نیاز دارید، این وام به افرادی که بنا به هر دلیلی کارت پایان خدمت ندارند (برای متقاضیان مرد) تعلق نخواهد گرفت. یکی دیگر از مدارک مورد نیاز مربوط به اثبات محل سکونت است، فرد متقاضی از طریق سند ملک یا اجاره نامه باید اثبات کند که در منطقه‌ای که برای دریافت وام درخواست ثبت کرده، زندگی می‌کند. از دیگر شروط دریافت وام اشتغال زایی، عدم دریافت حقوق ماهانه و نداشتن بیمه اشتغال است، به این معنی که فرد درخواست دهنده وام نباید در جایی مشغول به کار باشد. چرا که این وام به افرادی تعلق می‌گیرد که قصد دارند با دریافت تسهیلات، کسب و کار خود را راه اندازی کنند و از این طریق به درآمد برسند. علاوه بر تمام مدارک ذکر شده به گواهی دوره‌های مهارت آموزی، جواز کسب از نهادهای مربوطه و برای وام با مبالغ بالاتر تحت عنوان وام کارآفرینی به مدرک دانشگاهی حداقل لیسانس  نیز، احتیاج دارید تا طرح کسب و کار شما مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از تکمیل پرونده، برای دریافت وام به تضمین چک یا سفته که مبلغ آن به میزان وام بستگی دارد و ارائه ضامن کارمند نیاز دارید تا درخواست وام شما نهایی شود و وارد صف پرداختی‌ها شود. البته از آن جایی که تعداد درخواست‌ها برای این وام در هر بانک نسبتا زیاد است، احتمالا بعد از تکمیل مدارک، چند ماه زمان می‌برد تا وام خود را دریافت کنید.

وام فنی و حرفه‌ای سال 1402

یکی از روش‌های دریافت وام اشتغال زایی برای راه اندازی کسب و کار، استفاده از مدرک فنی و حرفه‌ای است. این سازمان دوره‌های فنی مهارت آموزی در بخش‌هایی مانند تعمیر خودرو، نجاری و جوشکاری برگزار می‌کند که به واسطه آن می‌توان وارد بازار کار شد و درآمدزایی کرد. اما به جای مشغول به کار شدن در کسب و کارها، می‌توانید از مدرک فنی و حرفه‌ای برای دریافت وام استفاده کنید تا کسب و کار خود را که مربوط به حوزه مدرک دریافت شده از این سازمان است، راه اندازی کنید. این تسهیلات برای افراد بین 18 تا 50 است و برای دریافت وام فنی و حرفه‌ای سال 1402، ابتدا به کارت پایان خدمت نیاز دارید و نباید در هیچ سازمانی مشغول به کار باشید تا وام راه اندازی کسب و کار به شما تعلق بگیرید. در مرحله بعد باید مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار مورد نظر را دریافت کنید و در برخی موارد اجاره نامه محل کسب را نیز از شما درخواست می‌کنند. در مرحله بعد از دریافت وام فنی و حرفه‌ای به تضمین چک یا سفته، معادل 1.5 برابر وام خود، همچنین یک ضامن کارمند رسمی به ازای هر 50 میلیون تومان وام نیاز دارید. مبلغ این وام برای کسب و کارهای خانگی که فرد متقاضی وام در محل زندگی خود آن را راه اندازی می‌کند، 15 میلیون تومان و برای کسب و کارهایی که امکان اشتغال زایی بیشتری دارند تا سقف 150 میلیون تومان خواهد بود و اصطلاحا به آن وام کارآفرینی گفته می‌شود.

مراحل دریافت وام فنی حرفه‌ای 1402 به این صورت است که ابتدا در سامانه اینترنتی بانک مورد نظر برای وام فنی و حرفه‌ای درخواست خود را ثبت می‌کنید و برای تکمیل پرونده به بانک مراجعه می‌کنید. در مرحله بعد کارشناس بانک با بررسی کسب و کار شما، میزان وام قابل دریافت را برای شما تعیین می‌کند و می‌توانید با ارائه تضمین چک و سفته و معرفی ضامن رسمی، درخواست وام خود را نهایی کنید تا وارد فرایند پرداخت شود.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط