صرافی‌ متمرکز و غیرمتمرکز

صرافی‌ نهادي برای خرید و فروش داراییهاي مختلف است، بازار ارزهای دیجیتال نیز صرافي‌هاي مخصوص خود را دارد. تفاوتی که صرافی‌های ارزهای دیجیتال با صرافیهای سایر بازارهای مالی دارند، امکان غیرمتمرکزسازی صرافی است. چرا که با استفاده از فناوری بلاک چین یک صرافی می‌تواند معاملات همتا به همتا بدون واسطه را گسترش دهد. صرافی‌های ارزهای دیجیتال به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند که در این مقاله به بررسی ویژگیهای آنها می‌پردازیم. 

صرافی‌ های متمرکز 

اين دسته از صرافی‌ ها بر خلاف فضای غیرمتمرکز بلاک چین هستند اما به دلیل سهولت در دسترسی، کاربران بیشتری را جذب می کنند. اين نوع صرافی‌هاي حوزه رمز ارزها  دقیقا مشابه پلتفرمهای معاملاتی بازارهای مالی نظیر بورس هستند. بنابراين در مقابل کاربران یک نهاد متمرکز وجود دارد که با نگه داري اطلاعات و دارایی کاربران، امكان معاملات ارزهاي ديجيتال را به آنها مي‌دهد.

پیش از فعالیت در صرافی های متمرکز باید مبحث اجباری بودن یا نبودن احراز هویت در صرافی مورد نظر را بررسی کنید. چرا که این صرافیها شرکتهای ثبت شده در کشورهای مختلف هستند که مطابق قوانین آن کشور عمل می‌کنند. در صورتی که در آن کشور قانونی در خصوص پلتفرمهای معاملاتی ارزهای دیجیتال تصویب شده باشد، صرافی احراز هویت را برای کاربران اجباری خواهد کرد. در این صورت برخی کشورهای به دلیل تحریم‌ها قادر به استفاده از آن صرافی نخواهند بود. مشابه این موضوع را برای صرافی بایننس در سال 2021 شاهد بودیم. اين صرافي به دلیل درخواست قانونگذاران بین المللی، احراز هویت دو عاملی که نیازمند پاسپورت کشور اقامت شما می‌باشد را از کاربران خود درخواست کرد.

%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C %D9%85%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2 %D9%88 %D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C %D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%AA%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2

صرافی‌ های غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز(DEX) با هدف حذف واسطه‌های معاملاتی در حوزه ارزهای دیجیتال شک می گیرند و این هدف با کمک فناوری غیرمتمرکز بلاک چین و قراردادهاي هوشمند میسر می‌شود. جریان معاملات نقدینگی این پلتفرمها به وسیله کاربران تامین می شود و به جای معامله کاربران با یک شرکت متمرکز، آنها به تبادل ارزهای دیجیتال با یک دیگر می‌پردازند. درون صرافیهای غیرمتمرکز استخرهای نقدینگی وجود دارد تا کاربران بتوانند رمز رزهای خود با یکدیگر تبادل کنند و هر صرافی غیرمتمرکز از یک یا چند شبکه بلاک‌چینی پشتیبانی می کند و از این رو کاربران امکان معامله توکنهای شبکه مربوطه را خواهد داشت.

به عنوان مثال، صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ روی شبکه بایننس اسمارت جین راه اندازی شده است و این موضوع سبب می شود تا کاربران فقط امکان معامله توکنهای این شبکه را در پلتفرم معاملاتی پنکیک سواپ داشته باشند، همچنین کارمزد معاملات این پلتفرم به وسیله رمز ارز BNB قابل پرداخت می باشد و هر زمان که بخواهید توکنی را در این صرافی غیرمتمرکز معامله کنید حتما باید به مقدار کافی رمز ارز BNB برای پرداخت کارمزد داشته باشید.

مقایسه صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

BLOG 600 400

صرافیهای غیرمتمرکز در حال حاضر تمام قابلیت‌های صرافی‌های متمرکز را ندارند. اما برای استفاده از آنها کافی است کیف پول خود را به صرافی متصل کنید و در چند لحظه دارایی مورد نظر را تبادل کنید. در مقابل شما وقتي از صرافیهای متمرکز استفاده می‌کنید بايد دارایی خود را به حساب صرافی انتقال دهید تا در خزانه آنها نگهداری می شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که صرافی مورد هک قرار بگیرد، امکان سرقت رفتن دارایی‌های شما نیز وجود دارد. بنابراین در انتخاب صرافی که قصد انجام معاملات رمز ارزی خود در آن را دارید دقت بسیاری انجام دهید. همچنين از مواردی نظیر سابقه صرافی و تجربه کاربران اطمینان حاصل کنید تا خطری سرمایه شما را تهدید نکند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط