قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست؟

در تمامی امور زمانی که بین دو نفر یا دو سازمان قراردادی نوشته می‌شود، آنها موظف به عمل کردن به تعهدهای خود می‌شوند. بنابراین قراردادها به دلیل تشکیل یک چارچوب قانونی برای فعالیت‌های گوناگون نظیر معاملات تجاری شکل می‌گیرند. اما قراردادهای سنتی همیشه با مشکلاتی رو به رو هستند و ممکن است طرفین قرارداد به تعهدات خود عمل نکنند. اما به لطف تکنولوژی بلاک چین و شکل گیری قراردادهای هوشمند این دست مشکلات قابل حل می‌باشد. 

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند کدهای برنامه نویسی هستند که بر بستر غیرمتمرکز بلاکچین راه اندازی می شوند و مشابه قراردادهای سنتی به برقراری شروط در فعالیتهای گوناگون کمک می کنند. این قراردادها برخلاف قراردادهای سنتی قابل نقض نیستند و تمامی اموری که در یک قرارداد ذکر شود بدون دخالت افراد اجرا می‌شود و کلیه این فرایند روی شبکه‌های بلاکچینی قابل ردیابی خواهد بود. قراردادهای هوشمند به صورت خودکار اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند اجرا کننده شروط برنامه نویسی شده بدون هیچ نقصی هستند، این موضوع یک مزیت نسبت به قراردادهای سنتی است.

%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF

 کاربردها

برای بسیاری از فعالیتها درون پلتفرم های بلاکچینی از قراردادهای هوشمند استفاده می شود. به عنوان مثال زمانی که شما در یک صرافی غیرمتمرکز در حال تبادل توکنهای خود هستید، فرایند تبادل به وسیله قراردادهای هوشمند انجام می شود. همچنین تاریخچه قرارداد هوشمندی که در تبادلات خود استفاده کرده‌اید در  کیف پول شما در بخش تاریخچه رمز ارزی که به واسطه آن کارمزد قرارداد هوشمند را پرداخته کرده اید، قابل مشاهده است. 

قراردادهای هوشمند علاوه بر صرافیهای غیرمتمرکز، درون سایر  اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که خدمات گوناگونی را ارائه می دهند، کاربرد دارند. مثلا در پلتفرم‌های وام دهی، زمانی که شما از رمز ارزهای خود به عنوان وثیقه استفاده می کنید، در واقع آنها را به وسیله قراردادهای هوشمند وثیقه گذاری می‌کنید. این قرارداد، اتوماتیک سازی فرایند دریافت وام و بازپرداخت را مدیریت می کند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط