متاورس چیست؟

در سال 2021 کمپانی فیسبوک به حوزه متاورس وارد شد و نام این کمپانی به متا (Meta) تغییر پیدا کرد. این موضوع شرکتهای بسیاری، نظیر فروشگاهای زنجیره ای والمارت را به فکر راه اندازی فروشگاههای خود در دنیای متاورس انداخت. در طی زمانی که مفهوم متاورس به یکی از موضوعات پرطرفدار میان فعالین حوزه رمز ارزها تبدیل شد، شاهد صعود قیمت زمینهای مجازی متعلق به پلتفرم های این حوزه نیز بودیم. حالا که اتفاقات هیجان انگیز پیرامون این جهان مجازی را بررسی کردیم، می بایست با مفهوم و تاریخچه این حوزه آشنا شویم.

METAVERS03

تاریخچه متاورس

متاورس اولین بار سال ۱۹۹۲ در یک رمان علمی تخیلی به نام سقوط برف به کار برده شد که اشاره به یک جهان مجازی داشت. این واژه نوزده سال بعد، در یک رمان دیگر نیز با همین مفهوم به کار برده شد. در نهایت سال ۲۰۱۹ یک کارگردان معروف تصمیم به ساخت فیلم آن رمان گرفت. این حوزه در حال حاضر بخشی از فناوریهای جدید است و خبری از رمانهای تخیلی نیست.

متاورس چیست؟

METAVERS02

مفهوم متاورس برخلاف تصور مردم، تاریخچه چندین ساله دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست. متاورس یک فضای مجازی است که امکان سفر کردن در بعد مکان را برای افراد فراهم می‌کند و تمامی افراد بدون در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی،امکان ارتباط با یکدیگر را پیدا میکنند. واژه metaverse به معنی جهان برتر است و این واژه دقیقا جایی معنا پیدا می‌کند که افراد در یک دنیای مجازی از نقاط مختلف دنیا برای یک همایش مجازی کنار هم قرار می‌گیرند.

کاربردهای حوزه

از محبوب‌ترین کاربردهای این حوزه می‌توان به برگزاری نمایشگاه، همایش و کنفرانس، گالری آثار هنری موارد مشابه اشاره کرد. قابلیت‌های دنیای متاورس در زمان کرونا نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرد. به عنوان مثال رویدادهای بین المللی که به خاطر شیوع کرونا امکان برگزاری نداشتند، توانستند برخی مراسمات را در فضای متاورس برگزار کنند. در این میان بسیاری از هنرمندان گالریهای هنری خود را درون پلتفرم های معروف این حوزه نظیر دسنترالند برگزار کردند.

متاورس و رمز ارزها

رمز ارزها به ویژه توکن‌های NFT، نقش کلیدی را در توسعه این حوزه ایفا می‌کنند. چرا که پروژه‌های این حوزه نیازمند قابلیت خرید و فروش در بخشهای مختلف پلتفرم خود می‌باشند که به واسطه رمز ارزها این امر عملی می‌شود. همچنین برای حفظ مالکیت دارایی‌های موجود در پلتفرمهای متاورسی، توکن های NFT، مناسب ترین گزینه هستند. از این توکن‌ها برای ساخت آواتار افراد، ابزارهای درون پلتفرم و مالکیت زمینهای مجازی استفاده می‌شود.

METAVERS01

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط