چگونه وام مشاغل خانگی دریافت کنم؟

وام مشاغل خانگی

یکی از موانع راه اندازی کسب و کار برای افرادی که علاقه مند به این حوزه هستند، هزینه بالای اجاره واحدهای تجاری و کارگاهی است که باعث می‌شود حتی بسیاری از صاحبان کسب و کار به دلیل این مانع فعالیت اقتصادی خود را متوقف کنند. هزینه‌های محیط مناسب برای راه اندازی کسب کار باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از راه اندازی کسب و کار صرف نظر کنند، اما برخی از افراد به دنبال راه اندازی کسب و کار در محل زندگی خود می‌روند و با دریافت وام مشاغل خانگی سعی می‌کنند تا بخشی از محیط خانه خود را به کسب و کار اختصاص دهند و وام درخواستی را برای تجهیزات هزینه کنند. عمده متقاضیان وام‌های مشاغل خانگی بانوان هستند که از این وام برای راه اندازی کسب و کارهای مربوط به پوشاک و مواد غذایی یا صنایعی مانند قالی بافی استفاده کنند. تسهیلات مشاغل خانگی، مناسب افرادی است که دارای مدارک مهارت آموزی مانند مدارک فنی و حرفه ای هستند و قصد دارند در حوزه مربوط به مهارت‌های خود یک کسب و کار خانگی، راه اندازی کنند. در این مقاله جزئیات وام مشاغل خانگی و شرایط دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی سال 1402

 برای دریافت وام مشاغل خانگی سال 1402، فرد متقاضی باید برای راه اندازی کسب و کار خانگی مربوط به مهارت‌های خود اقدام به دریافت وام کند. به عنوان مثال فردی که گواهی مهارت خیاطی دارد نمی‌تواند برای مشاغل دیگری مانند کسب و کار مربوط به مواد غذایی اقدام به دریافت وام کند. همچنین از آنجایی که محل زندگی و کار فرد قرار است یک محیط مشترک باشد، فرد باید فضای کافی برای راه اندازی کسب و کار را داشته باشد و در صورتی که بازرس برای تایید شرایط به منزل مراجعه کند، شرایط و امکانات شما را برای راه اندازی کسب و کار خانگی تایید یا رد خواهد کرد. به عنوان مثال فردی که قصد دارد یک کارگاه خیاطی در منزل خود راه اندازی کند، می‌بایست فضای کافی برای قرار دادن امکانات مانند چرخ خیاطی را داشته باشد. از دیگر شرایط دریافت وام مشاغل خانگی این است که فرد متقاضی نباید از جای دیگری برای وام خود اشتغالی درخواست داده باشد تا این وام را بتواند دریافت کند. همچنین در زمان درخواست وام نباید در جای دیگری اعم از ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مشغول به کار باشد و این وام تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که به جای مشغول به کار شدن در دیگر موقعیت‌ها، قصد دارند کسب و کار خود را در محیط خانه راه اندازی کنند. علاوه براین، متقاضیان می‌بایست گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و متقاضیان آقا باید کارت پایان خدمت نیز داشته باشند.

مراحل دریافت وام

متقاضی تسهیلات مشاغل خانگی ابتدا باید از طریق سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کند و کسب و کار مورد نظر خود را ثبت کند و احراز هویت خود را به ارائه مدارک هویتی و گواهی مهارت به اتمام برساند. سپس باید وارد درگاه ملی مجوزهای کشور شود و مجوز لازم برای کسب و کار خود را دریافت کند. پس از ورود به این سامانه فرد می‌تواند کسب و کار مورد نظر را جستجو کند و برای دریافت مجوز درخواست دهد. در نهایت به شخص درخواست دهنده کد رهگیری تعلق خواهد گرفت که به واسطه آن می‌تواند در سامانه مشاغل خانگی، وضعیت درخواست تسهیلات خود را بررسی کند. بررسی مدارک متقاضی در سامانه، ظرف 45 روز کاری انجام می‌شود و درخواست فرد به بانک ارسال خواهد شد، سپس شخص درخواست دهنده برای وام مشاغل خانگی، می‌تواند برای تشکیل پرونده و دریافت وام به بانک مراجعه کند.

مبلغ وام مشاغل خانگی

مبلغ وام مشاغل خانگی سال 1402 برای هر نفر 150 میلیون تومان با سود 4 درصد خواهد بود و برای کسب و کارهایی که قابلیت اشتغال‌زایی دارند برای 40 نفر تا سقف 4 میلیارد تومان خواهد بود. به عنوان مثال به کسب و کاری که 3 نفر در آن مشغول به کار هستند می‌تواند مبلغ 450 میلیون تومان تسهیلات تعلق بگیرد. همچنین فرد متقاضی برای دریافت وام، بعد از تایید مدارک، به بانک معرفی می‌شود تا برای تشکیل پرونده و دریافت وام به بانک مراجعه کند. در این مرحله علاوه بر تحویل مدارک و تشکیل پرونده در بانک باید ضامن معتبر برای دریافت وام معرفی کنید تا پرونده وام تکمیل و در انتظار پرداخت قرار بگیرد.

برای پیگیری وام مشاغل خانگی، فردی که اقدام به ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی کرده و دارای کد رهگیری است، می‌بایست از طریق این سامانه وارد بخش ویرایش و پیگیری شود و به وسیله کد ملی و کد رهگیری، وضعیت وام خود را مشاهده کند. در این بخش متقاضی می‌تواند وضعیت بررسی مدارک خود اعم از تایید و رد آنها را مشاهده کند و در صورت ناقص بودن مدارک، اقدام به تکمیل آنها کند.

وام مشاغل خانگی

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط