کشت سود(Yield farming) چیست؟

پروژه‌های دیفای بسترهای غیرمتمرکزی برای فعالیتهای مالی کاربران هستند. این پروژهها خدماتی را از جانب خود به کاربران ارائه نمی دهند و صرفا به حذف واسطه ها کمک می کنند. پروژههای فعال در این حوزه با اینکه مزایای فراوانی دارند و افراد بسیاری مشتاق به تمرکز زدایی و استفاده از آنها به جای خدمات بانکی هستند، اما با مشکلاتی در مسیر فعالیت خود رو به رو می‌شوند. مشکلی که بسیاری از پلتفرمهای دیفای تجربه می کنند، مربوط به مبحث نقدینگی است. نقدینگی در گردش این پروژهها تماما به کاربران آنها و فرایند کشت سود وابسته است. به عنوان مثال برای یک پلتفرم دیفای وام دهی با ارزهای دیجیتال، شما در صورتی امکان دریافت وام دارید که نقدینگی کافی در پلتفرم موجود باشد، به این معنی که کاربر دیگری به عنوان تامین کننده نقدینگی یا به زبان ساده وام دهنده در پلتفرم باشد. 

%DA%A9%D8%B4%D8%AA %D8%B3%D9%88%D8%AF2

کشت سود چیست؟

کشت سود یا Yield-farming به طور کلی فرایند تامین نقدینگی در پروتکلهای دیفای به وسیله کاربران است. شما با قرار دادن رمزارزهای خود در استخرهای نقدینگی پروژههای مختلف سود دریافت می‌کنید، این فرایند کشت سود نام دارد. تامین کنندگان نقدینگی با دادن وام به سایر کاربران و فعالیتهای مشابه سود خود را دریافت می‌کنند. تامین نقدینگی یکی از مهم ترین فرایندهای حیاتی برای پروتکلهای مالی غیرمتمرکز است. چرا که انجام امور مالی بدون واسطه هایی که قبلا طف مقابل کاربران بوده اند، نیازمند نقدینگی مطلوب است. عمده پروتکلهای دیفای به کاربران خود مقدار متغیری را وام می‌دهند و دلیل متغیر بودن نسبت وثیقه به وام، سطح نقدینگی استخرهای یک پروتکل است.

فرایند تامین نقدینگی

Yield Farming03

از آنجایی که فرایند کشت سود یک عمل غیر متمرکز است به واسطه قراردادهای هوشمند صورت می گیرد تا تخلفی در این میان صورت نگیرد و کلیه امور به صورت خودکار انجام شود. قرادادهای هوشمند ابزار مفیدی برای فرایند کشت سود هستند اما معایبی را به همراه خود دارند. از جمله آنها می‌توان و به آسیب پذیری این قراردادها در برابر حمله هکرها اشاره کرد و این موضوعات می‌تواند یک سرمایه گذاری پرریسک را رای شما به ارمغان بیاورد.

فارغ از مزایا و معایب برای استفاده از این فرایند به عنوان یک روش درآمد ابتدا باید پلتفرم مورد نظر را انتخاب کنید و بعد از آن توکنهایی که پلتفرم پشتیبانی می کند به استخرهای نقدینگی واریز کنید. پیش از واریز کردن توکنها باید سود خود را در پایان این فرایند محاسبه کنید و سپس این فعالیت را شروع کنید. در نهایت می توانید توکنهای خود را به همراه سود مورد نظر برداشت کنید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط