كوين و توكن چیست و چه تفاوتي با هم دارند؟

تفاوت کوین و توکن

در بازار ارزهاي ديجيتال هزاران كوين و توكن برای سرمایه وجود دارد که براساس ویژگیهای مختلف، یک دیگر قابل تفکیک هستند. شبكه‌هاي بلاك‌چيني که رمز ارزها روی آنها فعالیت می‌کنند، متفاوت است و این موضوع سبب می‌شود تا به دو دسته کوین و توکن تقسیم شوند.

تفاوت کوین و توکن

رمز ارزها را بر اساس بلاک چینی که روی آن فعالیت می‌كنند، به دو دسته كوين و توكن تقسيم مي‌شوند، رمز ارزهايي كه شبكه بلاك چيني منحصر بفرد خود را دارند، كوين به حساب مي‌آيند كه از نمونه آنها مي توان به بيت کوین و اتریوم اشاره کرد. اما بر خلاف كوين ها، برخي رمز ارزها شبكه بلاك چيني مستقلي براي فعاليت خود ندارند و از بلاك چين‌هاي عمومي استفاده مي‌كنند. به عنوان مثال استيبل كوين تتر شبكه انحصاري براي خود ندارد و از شبكه هاي بلاك چيني مانند اتريوم، بايننس اسمارت چين، ترون و شبكه هاي ديگر استفاده مي‌کند. البته این استیبل کوین برای سهولت دسترسی کاربران روی چندین شبکه توکنهای خود را عرضه کرده است اما به طور کلی، توکن ها تنها از یک شبکه بلاک چینی برای راه اندازی توکن خود استفاده می كنند.

دلايل شكل گيري توكن

تاسيس شبك هاي بلاك چيني متعدد

راه اندازي يك شبكه بلاك‌چيني هزينه بالايي به همراه دارد و علاوه بر هزينه در توسعه شبكه ممكن است با مشكلاتي مواجه شوند. پس بهترين راه براي ايجاد توكن يك پروژه در بازار كريپتو كارنسي، استفاده از شبكه هاي بلاك چيني مطرح است.

زماني كه بسياري از پروژه‌هاي رمز ارزي را بررسي مي‌كنيد، آنها رمز ارزهاي خود را روي يك شبكه بلاك چيني ديگر راه اندازي كرده اند. اما در ادامه راه خود، قصد دارند شبكه مربوط به پروژه خود را راه اندازي كنند. تا اين جا متوجه شديم كه صرف كوين يا توكن بودن يك رمز ارز، دليل خوبي براي سرمايه گذاري نيست و عوامل بيشتري بايد مورد بررسي قرار بگيرد. اما اين نكته را در نظر بگيريد كه بسياري از پروژه‌هايي كه توكن خود را راه اندازي مي‌كنند، تنها با هدف كلاهبرداري تاسيس مي‌شوند. و دليل استفاده از توكن به وسيله آنها، صرفا كاهش هزينه ها در راستاي اقدامات سودجويانه است

علت تاسيس شبكه بلاك چيني

كاربرد شبكه بلاك چيني تنها به راه اندازي كوين و توكن محصور نمي شود و كاربرد آن در هر پروژه متفاوت است. به عنوان مثال شبكه اتريوم بستري براي توسعه هزار اپليكيشن غيرمتمركز(DApp) است. به كمك اين اپليكيشن‌ها محصولاتي نظير صرافي‌هاي غيرمتمركز، پلتفرمهاي وام دهي و هزاران محصول ديگر شكل گرفته اند. بنابراين زماني كه يك پروژه قصد دارد شبكه بلاك چيني خود را بسازد، اهداف متفاوتي را دنبال مي‌كند و راه اندازي كوين مربوط به پروژه تنها بخشي از اين اهداف مي‌باشد.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط