4 روش افزایش پس انداز

راه های افزایش پس انداز

پس انداز کردن یکی از عادت‌های مالی است که به شما جهت بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند و در شرایطی که با بحران مالی رو به رو شوید یا هزینه پیشبینی نشده‌ای سر راه شما قرار بگیرد، حل کردن آن راحت‌تر خواهد بود. فرض کنید شما ماه آینده کار خود را از دست می‌دهید یا به صورت ناگهانی یخچال منزل شما از کار می‌افتد و به تعمیر نیاز دارد، در تمام این موقعیت‌ها پس انداز داشتن اولین چیزی است که به کمک شما می‌آید و در صورتی که از قبل برای موقعیت‌های این چنینی آماده نباشید، باید به دنبال درخواست کمک از دیگران یا راه‌های دیگر بروید. یا از نگاه دیگر تصور کنید که برای تعطیلات چند روزه با استفاده از پس انداز خود به مسافرت بروید، یا برای تولد یکی از دوستانتان کادو بهتری تهیه کنید. چه در موقعیت‌ها و شرایط بد، چه در موقعیت‌های خوب پس انداز داشتن به شما قدرت تصمیم گیری بهتری می‌دهد و در صورتی که دغدغه مالی برای رفع مسائل نداشته باشید، با تمرکز بهتری تصمیم می‌گیرید که در نهایت منجر به اخذ تصمیم‌های درست تری خواهد شد.

اما پس انداز کردن عادت راحتی نیست و گاهی به دلیل نداشتن مدیریت مالی درست، خریدهای هیجانی و غیرضروری، کم بودن میزان درآمد، افراد قادر به ذخیره پول نیستند و در مواردی حتی نمی‌توانند تمام هزینه‌های خود را پوشش دهند. در این مقاله چهار روش افزایش پس انداز را توضیح می‌دهیم.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت مالی شخصی

برای پس انداز کردن ابتدا باید جریان ورود و خروج پول را به طور دقیق در زندگی خود بررسی کنید تا منابع درآمد و مخارج شما مشخص شود. از این طریق می‌توانید هزینه‌های غیرضروری خود را شناسایی کنید و با حذف آنها، امکان پس انداز کردن را فراهم کنید. برای بررسی درآمد و مخارج حتما نیازی نیست این کار را با استفاده از نرم افزارهای خیلی پیشرفته انجام دهید، برای شروع حتی می‌توانید یک دفتر یادداشت بردارید یا از یادداشت موبایل خود استفاده کنید تا تمام هزینه‌های ماهانه خود شامل هزینه مسکن، غذا، پوشاک، تفریح و … را در این دفتر وارد کنید تا آخر ماه مشخص شود، کدام بخش از زندگی شما بیشترین بخش از درآمد را به خود اختصاص داده و کدام هزینه‌ها امکان کاهش دارند. بعد از این گام، در صورتی که دقیق تمام امور مالی خود را یادداشت کرده باشید، دید بهتری نسبت وضعیت خود پیدا خواهید کرد و متوجه خواهید شد که چه مقدار امکان پس انداز کردن دارید. در روش‌های پیشرفته‌تر می‌توانید از نرم افزارهای ثبت داده مانند اکسل استفاده کنید و مخارج خود را به تفکیک دسته بندی در آن تعریف کنید. علاوه براین، نرم افزارهایی وجود دارد که اختصاصی برای ثبت هزینه‌های روزمره ساخته شدند و به شما گزارش دوره‌ای و آمار و ارقام مختلف از مخارجی که دارید، ارائه می‌دهند. از نمونه‌های خارجی اپلیکیشن‌های مدیریت مالی می‌توان به Mint و Monefy و از نمونه‌های ایرانی می‌توان به اپلیکیشن دخل و خرج و فانوس اشاره کرد.

افزایش درآمد

پس انداز نکردن همیشه به دلیل خرج‌های نادرست و خریدهای غیر ضروری نیست، گاهی به دلیل هزینه بالای نیازهای اولیه، افراد قادر به پس انداز کردن نیستند. با افزایش هزینه اجاره مسکن و گران شدن اقلام خوراکی، بخش عمده درآمد بسیاری از مردم صرف این دو مورد می‌شود و بسیاری دیگر از نیازها نیز نادیده گرفته می‌شود. اگر شما نیز بعد از بررسی هزینه‌های زندگی روزمره خود به این نکته رسیدید که راهی برای پس انداز ندارید، باید به سراغ منبع درآمد خود بروید. در این شرایط تنها راه پس انداز کردن این است که منابع درآمدی خود را افزایش دهید. شما می‌توانید به دنبال کاره پاره وقت به عنوان شغل دوم بروید یا با یادگیری مهارت‌های جدید شغل اول خود را تغییر داده و درآمد خود را افزایش دهید. با توجه به ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، حتی می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید یا اگر مهارت خاصی دارید، شاگرد خصوصی پیدا کنید و بابت آموزش، حقوق دریافت کنید.

دریافت وام یا خرید اقساطی

اگر می‌خواهید به برنامه پس انداز کردن خود متعهد بمانید، باید برای آن هدف تعیین کنید تا برای شما انگیزه  ایجاد شود و از هزینه‌های غیرضروری خودداری کنید. به عنوان مثال برای خود هدف تعیین کنید که اگر تا ده ماه آینده هر ماه مبلغ مشخصی را پس انداز کنید، در نهایت بخشی از آن را خرج مسافرت خواهید کرد یا تلفن همراه خود را عوض خواهید کرد. اما برخی افراد تحت هیچ شرایطی قادر به پس انداز کردن نیستند و تا مقداری پول در حساب آنها باقی می‌ماند، فورا آن را صرف امور غیرضروری می‌کنند و قدرت حفظ پول را ندارند. راه پس انداز کردن برای این افراد دریافت وام یا خرید اقساطی است تا آنها موظف شوند به جای پس انداز، اقساط ماهانه خود را پرداخت کنند. در صورتی که قادر به حفظ درآمد ماهانه خود نیستید، می‌توانید با تضمین دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها، چک و سفته الکترونیکی، سهام و صندوق‌های سرمایه گذاری از ونسی وام دریافت کنید و از آن برای خرید دارایی‌هایی مانند طلا یا کالاهای ضروری استفاده کنید. همچنین در صورتی که به کالایی نیاز دارید، اما نمی‌توانید مخارج خود را کنترل و ماهانه پس انداز کنید، خرید اقساطی از پلتفرم‌های دیجیتال یکی از راه‌هایی است که به شما کمک خواهد کرد.

را های پس انداز

سرمایه گذاری

پس انداز کردن در صورتی که با هدفی مانند سرمایه گذاری روی ملک، طلا یا هر دارایی دیگری همراه باشد، در طولانی مدت باعث افزایش ثروت شما خواهد شد. بسیاری از افراد قدرت پس انداز کردن را نادیده می‌گیرند و اعتقادی به آن ندارند، اما در صورتی که شما به برنامه پس انداز خود متعهد باشید و مبلغ ذخیره شده را برای سرمایه گذاری خرج کنید، می‌توانید به استقلال مالی برسید و زندگی بهتری را تجربه کنید. البته نکته قابل توجه در بحث سرمایه گذاری این است که پیش از هرچیزی باید علم آن را بیاموزید و قبلا از اینکه ریسک کنید و پس انداز خود را برای خرید یک دارایی صرف کنید، باید الفبای حوزه مورد نظر را درک کنید و با افراد با تجربه مشورت کنید. سرمایه گذاری روی دانش و مهارت‌ها مهم‌تر از جمع آوری دارایی است و در صورتی که به درستی سرمایه گذاری را یاد بگیرید، در واقع اولین سرمایه گذاری خود را به درستی انجام داده و حال آماده افزایش دارایی خود هستید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط