درآمد دلاری از بازی‌ همستر کامبت واقعیت یا رویا؟

همستر کامبت

شبکه‌های اجتماعی چند سال پیش به عنوان ابزار سرگرمی و برقراری ارتباط با مردم بود. اما این روزها به ابزاری برای دنبال کردن ترندهای روز، روش‌های رسیدن به ثروت هنگفت در زمان کوتاه، و در نهایت انتقال فومو یا ترس جا ماندن از یک موضوعی به کاربران تبدیل شده است. گاهی یک موج اجتماعی برای خرید چرخ خیاطی قدیمی، گاهی پیشنهاد سرمایه‌گذاری یا تلاش برای درآمدزایی از یک بازی مانند همستر کامبت و هزاران مورد دیگر که در شکل‌های مختلف ظاهر می‌شوند و گروهی از کاربران را با خود همراه می‌کنند. مبدا شروع برخی از این ترندها و منافع آنها از راه اندازی موج رسانه‌ای، در برخی موقعیت‌ها مجهول باقی می‌ماند، اما رفتار هیجانی کاربران به تداوم و هدایت موج راه افتاده کمک بزرگی می‌کند و گاهی کنترل از دست افراد پشت پرده نیز خارج می‌‌شود. از طرف دیگر، اینفلوئنسرها و افرادی که صاحب رسانه‌ در شبکه‌های اجتماعی هستند، فارغ از سود و زیان و بررسی عواقب موضوع، با هدف افزایش بازدید و زنده نگه داشتن رسانه خود، برای تامین خوراک محتوا مخاطبان از ترندها استفاده کرده و اصطلاحا موج سواری می‌کنند.

ایجاد سرگرمی با ساخت بازی، یکی از تکنیک‌های مارکتینگ برای پروژه‌های تازه تاسیس در حوزه‌هایی مانند کریپتو است تا با افزایش تعامل با کاربران، یک برند قوی و یک چهره عمومی برای برند خود بسازند. بازی‌هایی مانند همستر کامبت که این روزها به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، به شناخته شدن یک اکوسیستم و توکن حاکمیتی آن کمک می‌کند. به عنوان مثال، مینی اپلیکیشن‌های تلگرام در چند وقت اخیر با پروژه نات کوین و همستر کامبت، به یکی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند، این موضوع استفاده از اپلیکیشن‌های تلگرام و کاربران فعال آن را در یک بازه زمانی کوتاه افزایش می‌دهد. هر دو پروژه به شناخته شدن اکوسیستم تلگرام و بنیاد Ton کمک فراوانی کردند و بعد از توزیع پاداش کاربران نات کوین، اعتماد افراد بیشتری به همستر کامبت جلب شد. همچنین برخی از کاربران که نات کوین را به صورت جدی دنبال نمی‌کردند، حال مشغول حفر کردن نمایشگر موبایل خود با کلیک روی همستر هستند.

چگونه می‌توان از بازی‌های بلاک‌چینی کسب درآمد کرد؟

صنعت گیمینگ یکی از حوزه‌های پررونق در دنیای دیجیتال است و برخی از کاربران به عنوان شغل به این حوزه نگاه می‌کنند. در حوزه گیمینگ برخی افراد در شرکت‌ها مشغول ساخت بازی‌ها هستند و در ازای فعالیت خود حقوق دریافت می‌کنند. اما گروه دیگری که مشغول بازی هستند و جدا از پرداخت هزینه، زمان خود را برای این کار صرف می‌کنند، معمولا به صورت مستقیم امکان درآمدزایی از بازی‌ها را ندارند. برخی از گیمرها از طریق استریم کردن در پلتفرم‌ها، اسپانسر، فروش اکانت بازی و موارد این چنینی اقدام به درآمدزایی می‌کنند. همه راه‌های کسب درآمد ذکر شده برای گیمرها راه‌های غیرمستقیم درآمدزایی است و معمولا مدل تعریف شده بازی‌های نسل قبل به این شکل است که کاربر سود مستقیم نخواهد برد، به جز در موارد استثنا که یک گیمر حرفه‌ای از تبلیغات و جذب اسپانسر کسب درآمد کند. اما گیمرها از چه بازی‌هایی می‌تواند مستقیم درآمدزایی کنند؟

 معرفی حوزه play to earn (P2E)

حوزه play to earn شامل بازی‌هایی می‌شود که در آنها بازیکن به صورت مستقیم امکان درآمدزایی داشته باشد، این بازی‌ها مدل‌های مختلفی دارند، برخی از آنها مانند همستر کامبت و نات کوین با کلیک کردن به کاربران پاداش می‌دهند و برخی دیگر در ازای بازی کردن و کسب امتیاز، به کاربران توکن می‌دهند. همچنین بازی‌های دیگر مانند Move to earn وجود دارند که از کاربر می‌خواهند تا با راه رفتن در دنیای واقعی، درون بازی امتیاز کسب کند و مرحله بازی خود را ارتقا دهد. در این نوع از بازی‌ها یک ارز دیجیتال وجود دارد که برای پرداخت پاداش به کاربران استفاده می‌شود. بازی‌های P2E در سبک‌های متنوع مانند بازی‌های رقابتی و گروهی طراحی می‌شود و با طی کردن مراحل و کسب امتیاز، توکن بازی به کاربر داده می‌شود تا امکان کسب درآمد مستقیم را برای کاربر فراهم کند. اما بازی در این مرحله تمام نمی‌شود، توسعه دهندگان برای ایجاد انگیزه در بازیکنان، با توجه به سبک بازی، مشوق‌هایی برای آنها طراحی می‌کنند که نوع آن در هر بازی متفاوت است. به عنوان مثال در یک بازی امکان خرید اسلحه، تجهیزات و ابزار و در یک بازی دیگر امکان خرید ملک و ارتقای کاراکتر بازی وجود دارد. برای خرید یا ارتقاء امکانات داخل بازی، کاربر از توکن یا ارز دیجیتالی که به عنوان پاداش دریافت کرده، استفاده می‌کند، در واقع این توکن‌ها نقش پول را درون بازی ایفا می‌کنند که در خارج از بازی نیز قابلیت نقد شدن و کسب درآمد دارند.

همچنین بعضی آیتم‌های درون بازی مانند کاراکتر بازی، برخی ابزارها، زمین و… یک توکن غیرمثلی یا NFT هستند که در بازارچه داخل بازی قابل خرید و فروش هستند. این قابلیت برای ایجاد انگیزه  و درآمدزایی گیمرها طراحی شده تا برای ارتقا و توسعه دارایی‌های درون بازی تلاش کنند و بعد از مدتی از فروش آیتم‌ها کسب درآمد کنند. یا در مقابل افرادی که می‌خواهند زمان کمتری را صرف بازی کنند، می‌توانند توکن بازی را خریداری و از آن برای خرید آیتم‌ها استفاده کنند. همچنین برخی از بازی‌ها برای کنترل فشار فروش و در نهایت افت ارزش توکن بازی، برای مجموعه خود دو توکن طراحی می‌کنند که یکی از آنها برای پاداش کاربران و دیگری برای خرید و فروش‌های خارج از بازی و سرمایه گذاری روی پروژه است، البته درون پلتفرم بازی یا سایر پلتفرم‌های معاملاتی امکان تبدیل این دو توکن به یکدیگر وجود دارد تا کاربران بتوانند پاداش خود را برداشت کنند.

معامله دوسر برد

ساخت بازی با قابلیت درآمدزایی، کمی پیچیده‌تر از شرایط ذکر شده است، چرا که گیمرها فقط به راهی برای کسب درآمد از بازی توجه می‌کنند و برخی از کاربران صرفا با موج راه افتاده در شبکه های اجتماعی همراه می‌شود، اما پلتفرم‌ها نیز به دنبال منافع شخصی خود مانند جذب کاربر، فروش توکن و … هستند. برخی پلتفرم‌های فعال در حوزه P2E نیز به دنبال دیده شدن در شبکه های اجتماعی و جذب کاربر فعال هستند. البته مدل درآمدزایی بازی‌ها برای توسعه‌دهندگان آنها متفاوت است، برخی از پلتفرم‌ها از توکن مجموعه، فروش آیتم‌های درون بازی و کارمزد تراکنش‌ها درآمد کسب می‌کنند و برخی دیگر اقدام به جذب اسپانسر و سرمایه‌گذار می‌کنند تا پروژه خود را توسعه دهند. به عنوان مثال بازی آکسی اینفینیتی یکی از بازی‌های جذاب این حوزه در سال‌های اخیر است که درآن کاربران اقدام به خرید کاراکتر بازی و توکن AXS می‌کنند تا به مراحل بالاتری دسترسی پیدا کنند و در نهایت بتوانند کاراکتر خود را برای فروش در بازار NFT آکسی بگذارند.

اکوسیستم تلگرام و همستر

راه‌اندازی یک بازی با مدل کسب درآمد مستقیم، گاهی از ترفندهای مارکتینگ یک اکوسیستم برای افزایش کاربران خود و رونق بخشیدن به امکانات مجموعه است. اکوسیستم تلگرام یکی از نمونه‌های موفق در این مدل کمپین‌های تبلیغاتی برای جذب کاربر است که در چند وقت اخیر با پروژه‌های نات کوین و همستر کامبت شناخته می‌شود. این مجموعه با راه‌اندازی کمپین‌های نات کوین و همستر کامبت افراد زیادی را تشویق به استفاده از مینی اپلیکیشن‌های تلگرام کرد. پیش از این دو پروژه، رمزارز TON روی بلاک‌چین Telegram Open NETWORK فعالیت خود را به پشتوانه تلگرام شروع کرد و TON برای برخی از دوستداران این اکوسیستم، جنبه سرمایه‌گذاری نیز داشت. هدف فعالیت تن کوین استفاده به عنوان ارز داخلی در کیف پول تلگرام، برای نقل و انتقالات مالی بین کاربران بود. همچنین تلگرام اخیرا از یک رمزارز داخلی به نام استارز(Stars) رونمایی کرده است که بیشتر برای توسعه‌دهندگان مینی اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد. توسعه‌دهندگانی که قصد دارند خدمات خود را در قالب یک مینی اپلیکیشن در تلگرام ارائه دهند، می‌توانند برای خرید و فروش‌های داخلی و تبلیغات از این رمزارز استفاده کنند. همچنین برنامه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده تا بتوانند با تخفیف ویژه از درآمد خود با توکن استارز، برای تبلیغات پروژه در اکوسیستم تلگرام هزینه کنند.

عاقبت کار

افراد فعال در کامیونیتی رمزاداریی‌‌ها، در سال‌های اخیر مدل‌های مختلفی از ایردراپ، ارزهای جذاب برای سرمایه گذاری، بازی‌های با پتانسیل درآمدزایی بالا و موارد این چنینی را تجربه کرده اند. البته در شبکه‌های اجتماعی صرفا بخش جذاب و افراد موفق نمایان می‌شوند و افراد مالباخته و ورشکسته این حوزه هرگز به چشم نمی‌آیند و در زمان کوتاه فراموش می‌شوند. در حالی که فرصت‌های طلایی در بازار شامل همه افراد نمی‌شود و فقط برخی از آنها می‌توانند موفقیت‌های بزرگ و سودهای هنگفت کسب کنند. برای استفاده از فرصت‌های بازار رمزارز باید کمی واقع بینانه به موقعیت‌های پیش رو نگاه کرد و تنها به سمت جذاب پاداش‌های دلاری خیره شدن عاقبت خوبی ندارد. همچنین زمانی که هیجان پیرامون یک موضوعی افزایش می‌یابد و افراد بیشتری از لایه‌های مختلف جامعه را درگیر می‌کند، باید با احتیاط بیشتری نسبت به آن واکنش نشان داد. در سال‌های اخیر برخی ایردراپ‌ها مانند DYDX سرمایه عظیمی را برای کاربران به همراه داشت و از طرف دیگر یک بازی بلاک‌چینی مانند Crypto cars در یک چشم به هم زدن با فرار بنیانگذاران، تعطیل شد. همچنین زمانی که پروژه‌هایی مانند نات کوین و همستر کامبت، افراد خارج از بازار را هدف‌گذاری می‌کنند و به دنبال جذب کاربر هستند، باید بدانید که حتی در صورتی که پاداشی شامل کاربران شود، در نهایت این موضوع برای پلتفرم یک کمپین تبلیغاتی و برای جذب کاربر است. در نهایت باید گفت که همراه شدن با هر موجی در شبکه های اجتماعی، بدون تحقیق و جست‌وجو یا پرسش از افراد با تجربه، عواقب خوبی در بلند مدت نخواهد داشت و هر کمپین و ترند ملزم به سود رساندن به ما نیست و گاهی به دلیل رفتار هیجانی ممکن است در این موارد با ضرر روبه‌رو شویم.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط