معرفی وام قرض الحسنه و مزایا و معایب آن

مردم معمولا برای رفع مشکلات مالی یا تامین نقدینگی برای اموری مانند خرید مسکن، خرید لوازم منزل، ازدواج یا هر مورد دیگری به دنبال وام و تسهیلات بانکی می‌گردند. یکی از جزئیات وام که همیشه توسط مشتریان بانک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، درصد سود وام است. درصد سود وام، عددی است که بانک در ازای ارائه تسهیلات از شما اخذ می‌ند و باعث می‌شود تا جمع اقساط از مبلغ وام بیشتر شود. در واقع بخشی از اقساطی که پرداخت می‌کنید مربوط به سود وام است و درصد آن با توجه به نوع وام و مدت زمان بازپرداخت، متفاوت است. همچنین تورم باعث می‌شود تا ارزش وام دریافتی کاهش یابد، به عنوان مثال اگر پنجاه میلیون تومان وام دریافت کنید، قدرت خرید این پول سال آینده نسبت به امسال کاهش می‌یابد و کالایی که امسال با این پول می‌توانید بخرید، سال آینده قادر به خرید آن نخواهید بود. حالا تصور کنید که علاوه بر بازپرداخت خود وامی که ارزش آن کاهش یافته، می‌بایست سود آن را نیز پرداخت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا مردم به دنبال وام با درصد سود پایین باشند. یکی از انواع وام با سود پایین، وام قرض الحسنه است که در این مقاله انواع و روش دریافت آن را بررسی می‌کنیم.

معرفی وام قرض الحسنه

وام قرض الحسنه معمولا به عنوان وام بدون بهره و سود شناخته می‌شود که بانک‌ها با اخذ کارمزد کمتر از 4 درصد این تسهیلات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. بودجه مورد نیاز ارائه تسهیلات قرض الحسنه معمولا از حساب‌هایی تحت همین عنوان در بانک‌ها ارائه می‌شود که دارندگان این نوع از حساب، امتیاز دریافت وام را بعد از مدتی سپرده گذاری، دریافت می‌کنند. حساب‌های قرض الحسنه نوعی از حساب‌های سپرده گذاری هستند که سودی به آنها تعلق نمی‌گیرد و از نقدینگی موجود در آنها برای ارائه تسهیلات بدون سود به کاربران و افراد دارای این نوع از حساب، استفاده می‌شود. وام قرض الحسنه برای اهداف مختلفی مانند اشتغال زایی و کمک هزینه زندگی و با شرایط متفاوتی مانند دریافت وام بدون ضامن، دریافت وام بدون سپرده یا وام فوری قرض الحسنه ارائه می‌شود که شرایط دریافت آن در هر بانک ممکن است  متفاوت باشد.

انواع وام قرض الحسنه

از جمله وام‌های قرض الحسنه می‌توان به وام کمک هزینه زندگی، وام ازدواج، وام کمک هزینه تحصیل دانشجویان، وام زنان سرپرست خانوار و… اشاره کرد که هر کدام از این تسهیلات شرایط متفاوتی مانند سپرده گذاری، معرفی ضامن و… دارد. به عنوان مثال وام ازدواج جوانان به افرادی تعلق می‌گرد که قصد دارند برای هزینه‌های اولیه زندگی خود مانند اجاره یا خرید مسکن و خرید لوازم منزل و هزینه‌های عروسی، وام دریافت کنند. این افراد می‌توانند با داشتن مدارکی مانند سند ازدواج برای ثبت درخواست وام به بانک مراجعه کنند و برای این وام، داشتن ضامن کارمند نیز الزامی است. برخی دیگر از وام‌های قرض الحسنه با سپرده گذاری در بانک قابل دریافت هستند که از جمله آنها می‌توان به وام بانک رسالت اشاره کرد. این نوع از وام‌های قرض الحسنه نیاز به سپرده گذاری چند ماه در بانک دارند، به این صورت که شما با توجه به طرحی که هر بانک ارائه می‌دهد، مبلغ مورد نظر را در بانک سپرده گذاری می‌کند و بعد از یک زمان معین می‌توانید بخشی از ارزش سپرده خود را وام دریافت کنید. 

بعضی از بانک‌ها برای اعطای وام قرض الحسنه به کاربران خود مبلغ سپرده زیادی را تقاضا نمی‌کنند و در مقابل مبلغ وام قابل دریافت از آنها نیز محدود است به عنوان مثال از شما می‌خواهد تا مبلغ حدود یک میلیون تومان را سپرده گذاری کنید تا حدود 10 میلیون تومان بعد از چند ماه به شما وام تعلق بگیرد و در این طرح معمولا مدت زمان سپرده گذاری بیشتر است. اما در طرح‌هایی که شما مبلغ بیشتری را سپرده گذاری می‌کنید، معمولا بعد از شش ماه می‌توانید برای دریافت وام اقدام کنید. مدت زمان بازپرداخت این نوع از وام‌های قرض الحسنه در برخی از طرح با مدت زمان سپرده گذاری ارتباط مستقیم دارد، به این معنی که هرچقد رمان بیشتری سپرده خود را در بانک نگه داری کنید، بازه زمانی پرداخت اقساط شما، امکان طولانی تر شدن خواهد داشت. همچنین در روش دریافت وام قرض الحسنه با سپرده گذاری به ضامن معتبر نیاز خواهد داشت که تعداد ضامن مورد نیاز معمولا براساس مبلغ وام تعیین می‌شود و با افزایش مبلغ وام درخواستی، تعداد ضامن مورد نیاز افزایش خواهد یافت.

مزایا و معایب وام قرض الحسنه

وام‌های قرض الحسنه بیشتر از این جهت مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرند که درصد سود پایینی نسبت به سایر وام‌های بانکی دارند، اما این نوع از وام‌ها نیز شرایط خاص خود را دارند که شرایط دریافت آنها را کمی دشوار می‌کند. به عنوان اولین مورد، همین که درصد سود آنها کم است باعث می‌شود تا افراد زیاد از طریق روش مانند سپرده گذاری برای آن درخواست دهند و افزایش متقاضیان وام قرض الحسنه، به این معنی است که دریافت تسهیلات فرایند زمانبری خواهد بود و قبل از شما افراد دیگری برای دریافت وام درخواست ثبت کرده،اند و ابتدا آنها باید وام خود را دریافت کنند تا نوبت به شما برسد. علاوه براین، نیاز به سپرده گذاری میان مدت، یکی دیگر از دشواری‌های دریافت وام قرض الحسنه است که فرایند دریافت وام را طولانی می‌کند. همچنین برخی از بانک‌ها سپرده مورد نظر را تا پایان پرداخت اقساط نگهداری می‌کنند و حق برداشت آن را ندارید و در صورتی که علاوه بر مبلغ وام، به سپرده خود نیاز داشته باشید، این روش از دریافت وام برای شما مناسب نخواهد بود. از دیگر مشکلات وام قرض الحسنه الزام داشتن ضامن معتبر در برخی از آنها است که باعث می‌شود برخی از دارندگان امتیاز وام، به دلیل نداشتن ضامن از دریافت آن صرف نظر کنند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط