کارهایی که برای انجام آنها نباید وام گرفت؟

دریافت وام یکی از روش‌هایی است که افراد با استفاده از آن سعی می‌کنند سرمایه لازم برای انجام اموری مانند خرید خانه و ماشین، خرید لوازم و تهیه خدمات مورد نیاز صرف کنند. به عنوان مثال زمانی که یک شخص قصد خرید ماشین دارد اما توان پرداخت نقدی کامل مبلغ خودرو را ندارد سعی می‌کند تا با استفاده از روش‌هایی مختلف نظر سپرده گذاری، وام‌های آنلاین یا هر روش دیگری وام دریافت کند و خودرو مورد نظر را خریداری کند. دریافت وام در شرایط این چنینی به این دلیل است که به خاطر تورم امکان افزایش قیمت خودرو مورد نظر وجود دارد و در این صورت فرد امکان خرید آن را نخواهد داشت. در بعضی موقعیت‌ها مانند مثال ذکر شده ما وام دریافت می‌کنیم و از تسهیلات به عنوان اهرم مالی استفاده می‌کنیم تا امور مورد نظر را انجام دهیم. اما گاهی اوقات تصمیمات اشتباهی برای دریافت وام و تسهیلات می‌گیریم که در این شرایط یا به تسهیلات نیازی نداریم یا برای اهداف نادرستی آن را دریافت می‌کنیم. در این مقاله برخی از اموری که برای انجام آنها نباید وام گرفت را بررسی می‌کنیم.

تسویه وام‌های قبلی

بعضی از افراد از فرصت‌هایی که برای دریافت وام دارند، به عنوان راهی برای تسویه وام‌های قبلی استفاده می‌کنند. در برخی موارد که فرد از یک شخص وام دریافت کرده یا مبلغی را قرض گرفته و فرد مبلغ داده شده درخواست می‌کند، ممکن است دریافت وام برای تسویه بدهی گزینه مناسبی باشد. اما در صورتی که فرد وام جدیدی دریافت کند تا وام‌های قبلی خود را تسویه کند، عملا فرصت دریافت وام خود را صرف کار اشتباهی کرده است. از فرصت‌های دریافت وام می‌توان برای خرید ضروریات زندگی، خرید خانه و ماشین استفاده کرد و در صورتی که به موارد ذکر شده نیاز نداشته باشید، استفاده از وام برای سرمایه گذاری در حوزه‌هایی مانند سهام، ارز دیجیتال، مسکن و… گزینه مناسبی است.

Blog Vency second week of Mehr 001 2 1402 08 08

پس انداز کردن

تصور برخی از افراد این است که وام گرفتن با پس انداز کردن برابر است، به این معنی که شما اگر وام خود را دریافت کنید و آن را خرج نکنید، در واقع پس انداز کرده‌اید. در واقع این باور اشتباهی است که شما با دریافت وام و نگهداری آن در حساب بانکی می‌توانید پس انداز کنید. نکته اول این است که پرداخت اقساط وام شامل درصدی سود است که که میزان آن در هر وام ممکن است متفاوت باشد. بنابراین شما زمانی که اقساط وام خود را پرداخت می‌کنید، در پایان مبلغ بیشتری را نسبت به وام دریافتی پرداخت خواهید کرد که باعث می‌شود دریافت وام با پس انداز کردن برابر نباشد. شما می‌توانید مبلغ مورد نظر را در حساب خود ماهانه پس انداز کنید تا در آینده به مبلغی که هدف گذاری کرده‌اید، تبدیل شود. برخی افراد به این دلیل که نمی‌توانند ماهانه بخشی از درآمد خود را پس انداز کنند، وام دریافت می‌کنند تا از وام به عنوان جایگزین برای ذخیره نقدینگی استفاده کنند. به جای این روش می‌توانید پس انداز ماهانه خود را نزد فرد مطمئن قرار دهید تا پس انداز شما را نگهداری کند و آن را خرج نکنید. یا به جای دریافت وام در موارد غیر ضروری می‌تـوانید پس انداز ماهانه خود را به دارایی کوچک مانند طلا یا ارزهای دیجیتال تبدیل کنید که خرج کردن آنها کمی دشوار تر است و در بلند مدت سرمایه شما نیز امکان رشد خواهد داشت.

خرید کالاهای غیر ضروری

وام گرفتن فرصتی است برای این که دارایی‌های خود را افزایش دهیم، سرمایه گذاری کنیم و مبلغ تسهیلات دریافتی را افزایش دهیم. همچنین در مواردی که برای دریافت کالا یا خدماتی به سرمایه نیاز داشته باشیم، وام گرفتن می‌تواند اهرم مالی مناسبی باشد. اما برخی از افراد از وام و تسهیلات برای مواردی استفاده می‌کنند که نیاز ضروری به آن ندارند و تسهیلات دریافتی را خرج می‌کنند و در بازه میان مدت ملزم به پرداخت اقساط آن می‌شوند. با توجه به تورم زمانی که شما مبلغی وام دریافت می‌کنید، سال آینده قدرت خرید تسهیلات شما کاهش می‌یابد. به زبان ساده اگر شما امسال با وام مورد نظر بتوانید یک خودرو خریداری کنید سال آینده این وام نمی‌ـواند برای شما خودرو مورد نظر را تهیه کند. با توجه به این شرایط سرمایه گذاری یا خرید دارایی گزینه مناسبی برای خرج کردن وام است و در صورتی که برای ضروریات زندگی نیاز به وام ندارید می‌توانید از آن برای سرمایه گذاری روی ملک، خودرو، طلا ارزهای دیجیتال و یا هر دارایی دیگری که امکان رشد دارد، استفاده کنید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط