معرفی سفته الکترونیکی تضمین جدید برای دریافت وام فوری

سفته نوعی تضمین برای پرداخت تعهدات مالی یا کاری به شخص دیگری است که برای مراودات مالی یا همکاری دو شخص با یکدیگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برخی از بانک‌ها برای اعطاء برخی از وام‌ها نظیر وام فوری بدون ضامن، وام خرید کالا و… از متقاضیان به عنوان تضمین، سفته‌ای معادل مبلغ وام دریافت می‌کنند. به عنوان کاربرد دیگر سفته، برخی از کارفرمایان به عنوان تضمینی برای حسن انجام کار یا در ازای امکاناتی مانند لپ تاپ که در اختیار کارمند قرار می‌دهند، از آنها هنگام امضای قرارداد، سفته می‌گیرند. با شکل گیری انقلاب دیجیتال و شروعی نو در بانکداری الکترونیک، سفته نیز شکل و ساختار جدیدی پیدا کرده و با مفهوم سفته الکترونیکی یا دیجیتال رو به رو هستیم.

آشنایی با سفته دیجیتال و دریافت وام

 بعد از شروع کرونا و رشد خدمات اینترنتی و غیرحضوری نظیر خدمات بانکی به وسیله اینترنت بانک‌ها و شکل گیری بانک‌های دیجیتال یا نئو بانک‌ها مانند بلوبانک، مراجعه کنندگان حضوری بانک‌ها کاهش یافت. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا امور بانکی خود را با اینترنت بانک انجام دهند، این خدمات از پرداخت قبوض و اقساط و انتقال پول شروع شد و حالا سفته‌های الکترونیکی جایگزین سفته‌های کاغذی شده‌اند. از سفته دیجیتال می‌توان به عنوان ضمانت برای دریافت وام، ضمانت برای حسن انجام کار و موارد این چنینی استفاده کرد. با این تفاوت که شما می‌توانید بدون مراجعه حضوری، سفته الکترونیکی یا سفته دیجیتال دریافت کنید و خروجی PDF آن را برای فرد درخواست کننده ارسال کنید.

نحوه صدور سفته الکترونیکی

وقتی وارد اینترنت بانک یکی از سه بانک ملی، بانک رسالت یا  بانک آینده شوید، بخشی تحت عنوان صدور سفته الکترونیکی وجود دارد. با مراجعه به این بخش می‌توانید با درج مشخصات، اطلاعات هویتی و بانکی خود همچنین مشخصات فرد گیرنده و مبلغ سفته، یک سفته الکترونیکی دریافت کنید. هر سفته دیجیتال که صادر می شود یک شناسه خزانه داری کل کشور دارد که یکی از راه‌های پیگیری سفته است. در صورتی که فرد گیرنده فایل مربوط به سفته را گم کند، می‌تواند با شناسه خزانه داری کل کشور که به صورت اختصاصی برای یک سفته صادر شده، آن را پیگیری کند. علاوه بر بانک‌های معرفی شده برای دریافت سفته جهت تضمین وام، می‌توانید از خدمات ونسی استفاده کنید و با تضمین سفته الکترونیکی در چند روز کاری وام دریافت کنید.

مزایای سفته دیجیتال

سفته‌های دیجیتال راهی بر حل مشکلات سفته‌های کاغذی هستند که در ادامه مزایای آنها را بررسی می‌کنیم. سفته‌های کاغذی معمولا در اعداد رند پنج، ده و بیست میلیون تومان صادر می‌شوند و صادر کننده و دریافت کننده، برای مبالغ بالا با حجم زیادی از کاغذ رو به رو می‌شوند. اما در صدور سفته الکترونیکی، خبری از حجم زیاد کاغذ نیست و شما می‌توانید مبلغ مورد نظر را به راحتی در سفته درج کنید. از دیگر مزایای سفته الکترونیکی، می‌توان به سرعت صدور آن اشاره کرد که دیگر خبری از مراجعه حضوری و تهیه سفته نیست و با وارد کردن مشخصات، سفته شما صادر می‌شود. 

همچنین با وجود شناسه خزانه داری کل کشور در سفته صادر شده، ریسک جعلی بودن سفته وجود ندارد و تمام سفته‌های دیجیتال به راحتی از طریق این شناسه قابل پیگیری هستند. سفته‌های کاغذی این ویژگی را نداشتند و صادرکننده و گیرنده آن نگران سرقت یا مفقودی آن بودند. سفته‌های کاغذی در صورت مفقودی امکان سوءاستفاده داشتند، اما این ویژگی در سفته‌های دیجیتال دیده نمی‌شود و شناسه خزانه داری کل کشور روی هر سفته، بسیاری از مشکلات نظیر جعلی بودن سفته را حل کرده و در صورت مفقودی فایل خروجی سفته، همچنان از طریق این شناسه قابل پیگیری است.

کاربرد سفته دیجیتال و دریافت وام فوری

سفته دیجیتال کاربردی مشابه نسخه کاغذی خود دارد با این تفاوت که به وسیله الکترونیکی شدن، بسیاری از مشکلات آن حل شده و دسترسی راحت‌تری پیدا کرده است. از سفته الکترونیکی مشابه نسخه کاغذی می‌توان به عنوان گواهی حسن انجام کار استفاده کرد. به این معنی که فرد متقاضی شغل به درخواست کارفرما یک سفته دیجیتال دریافت می‌کند و خروجی سفته که یک فایل pdf هست را برای او ارسال می کند. از دیگر کاربردهای سفته الکترونیکی می‌توان به استفاده از آن به عنوان وثیقه برای اجاره دارایی‌های مختلف اشاره کرد. به عنوان مثال در صورتی که قصد اجاره خودرو برای کوتاه مدت دارید، می‌توانید با توافق مالک، بخشی از ارزش خودرو را به نام مالک سفته ارائه دهید. در واقع می‌توانید از سفته به عنوان تضمینی جهت حفظ سلامت خودرو در مدتی که اجاره کرده‌اید، استفاده کنید.

یکی دیگر از کاربردهای سفته الکترونیکی این است که می‌توان از آن به عنوان یک دارایی دیجیتال استفاده کرد. دارایی‌های دیجیتال دارایی‌های هستند که مدیریت آنها اینترنتی انجام می‌شود، به عنوان مثال رمزارزها، سهام، سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری، چک و سفته الکترونیکی، دارایی دیجیتال تلقی می‌شوند. یک دارایی دیجیتال مانند سفته الکترونیکی می‌تواند به عنوان وثیقه یا تضمین برای دریافت وام استفاده شود. به این شکل که شما می‌توانید با توجه به تقاضای نهادی که از آن وام درخواست می‌دهید، بخشی از ارزش وام دریافتی را سفته ارائه دهید. به عنوان مثال، پلتفرمی با نسبت وام به وثیقه 60 درصد روی سفته دیجیتال به شما وام پرداخت می‌کند. بنابراین در صورتی که بخواهید یک وام 60 میلیون تومانی دریافت کنید، می‌بایست مبلغ 100 میلیون تومان سفته به عنوان تضمین ارائه دهید.

ونسی یک پلتفرم ارائه‌دهنده سرویس وام‌دهی با تضمین دارایی‌های دیجیتال است که در حال حاضر امکان دریافت وام با وثیقه‌گذاری ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است. همچنین به زودی قابلیت دریافت وام با تضمین سایر دارایی‌های دیجیتال مانند سفته الکترونیکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام به ونسی افزوده می‌شود. کاربران می‌توانند با تضمین هر یک از دارایی‌های دیجیتال ذکر شده، وام دریافت کنند و با پرداخت اقساط ماهانه، تضمین خود را آزاد کرده یا مجددا اقدام به دریافت وام با مبلغ بالاتر کنند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط