توکن هواداری چیست؟

در تمامی رشته‌های ورزشی، گروهی طرفدار وجود دارد که علاقه‌مند به آن حوزه هستند و حامی تیم محبوب خود می‌باشند. هواداران یک تیم همواره از راههای مختلفی مثل شرکت در مسابقات و رویدادها، از تیم محبوب خود حمایت می‌کنند. فناوری بلاک‌چین نحوه حمایت از تیم‌های ورزشی را متحول کرده است و نوعی رمزارز به نام توکن هواداری را معرفی می‌کند.

توکن هواداری چیست؟

توكن هاي هواداري يا fan token نوعي ارز ديجيتال هستند كه با هدف ارائه خدمات هواداري به طرفداران تيم‌هاي ورزشي و گروه‌هاي پرطرفدار، شكل گرفته اند. یک توكن هواداری با هدف ارائه حق امتیازاتی نظیر، دسترسی به محتوای ویژه باشگاه، شرکت در رویدادها و یا مشارکت در برخی تصمیم گیری‌های مجموعه، عرضه می‌شود. در واقع یک توکن هواداری راهی برای حمایت از تیم‌های ورزشی و غیر ورزشی را در دنیای وب 3 فراهم می‌کند.

در حال حاضر توکن های هواداری میان باشگاه‌های فوتبال و ورزش‌هایی نظیر کریکت پرطرفدار هستند. تیم‌هایی نظیر بارسلونا، منچستر سیتی و چندین تیم دیگر، اقدام به ساخت توکن هواداری خود کرده اند. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ، اطلاعات توکن تیم مورد نظر خود را بررسی کنند و از صرافی‌هایی که توکن را لیست کرده اند، اقدام به خرید کنند.

fan token2

انواع توکن‌های هواداری

توکن هواداری چیست

توکن‌های هواداری در دو نوع توکنهای مثلی و غیرمثلی (NFT) شکل می‌گیرند. برخی از این توکنها رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم هستند که وارد بازار کریپتو می‌شوند. به عنوان نمونه یک تیم ورزشی توکن هواداری خود را راه اندازی می‌کند و با یک عرضه مشخص در صرافی‌ها عرضه می‌کنند. این توکنها علاوه بر جنبه حمایتی و هواداری قابلیت رشد و کسب سود را دارد. در مقابل در زمان بازی‌ها و رقابتها که ارزش برخی از این توکن‌ها به اوج خود رسیده است قابلیت افت قیمت و ضرر سرمایه گذاران نیز وجود دارد. 

نوع دیگر توکن های هواداری در قالب توکن‌های NFT عرضه می‌شوند. باشگاه‌هاي ورزشي يا بعضا برندهاي معروف دنيا نظير نايك و آديداس با هدف برقراري ارتباط با هواداران خود، اقدام به راه اندازي كلكسيونهاي NFT مي‌كنند. كلكسيونهاي NFT اين مجموعه‌ها كه نوعي توكن هواداري محسوب مي‌شود شامل چندين آيتم است كه در لحظات اوليه شروع حراجي با قيمتهاي نجومي توسط هواداران خريداري مي‌شود. باشگاه هاي فوتبال اقدام به توكنيزه كردن پيراهن بازيكنان خود و يا كاپهاي باشگاه مي‌كنند. همچنين برندهاي معروف نظير نايك، آخرين طراحي‎‌هاي برند خود را به آيتمهاي NFT تبديل مي‌كنند. بعضا برخي برندها براي افزايش فروش خود از اين توكنهاي هواداري استفاده مي‌كنند. آنها در كنار آيتم فيزيكي كالا كه به خريدار تعلق مي‌گيرد توكن NFT كالاي مورد نظر را نيز به خريدار اهدا مي‌كنند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط