مقایسه پلتفرم‌های ارائه دهنده وام با ارز دیجیتال

برای دریافت وام با ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و استیبل کوین‌هایی مانند تتر، می‌توانید از پلتفرم‌های ایرانی مانند ونسی یا پلتفرم‌های خارجی مانند AAVE یا Compound استفاده کنید. همچنین علاوه بر استارت آپ‌هایی که صرفا در حوزه وام‌دهی فعالیت می‌کنند، برخی صرافی‌های رمزارزی امکان دریافت وام را فراهم کرده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا با استفاده از رمزارزهایی که دارید، وام دریافت کنید. تفاوت پلتفرم‌های وام‌دهی در نحوه ارائه خدمات آنها است، برخی از پلتفرم‌های وام‌دهی به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و از کاربران درخواست احراز هویت نمی‌کنند و هر فرد می‌تواند با اتصال کیف پول به پلتفرم وام‌دهی برای دریافت وام اقدام کند. در مقابل برخی دیگر از مجموعه‌ها، از کاربران خود احراز هویت و بارگذاری مدارک را درخواست می‌کنند و بعد از انجام این مراحل، امکان دریافت وام برای کاربر فراهم می‌شود. به طور کلی پلتفرم‌های وام‌دهی با تضمین ارز دیجیتال را می‌توان به دو گروه پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد که برخی از آنها ایرانی هستند و به صورت اختصاصی به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند. در این مقاله ویژگی‌های پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز فعال در حوزه تسهیلات رمزارزی را مقایسه می‌کنیم.

فرایند دریافت وام بدون ضامن با ارز دیجیتال

برای دریافت وام بدون ضامن با ارزهای دیجیتال از دو نوع پلتفرم‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌توانیم استفاده کنیم که نحوه ارائه خدمات آنها با یکدیگر متفاوت است. پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز مجموعه‌هایی هستند که از کاربران می‌خواهند تا با استفاده از کیف پول رمزارزی خود به استخر نقدینگی پلتفرم متصل شوند و دارایی خود را واریز کنند، سپس با تضمین دارایی واریز شده، بخشی از ارزش آن را وام دریافت کنند. در پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز، دو گروه کاربر تحت عنوان وا‌م‌ دهنده و وام‌ گیرنده فعالیت می‌کنند و مجموعه وام دهی تنها به عنوان بستری برای نظارت بر فعالیت آنها است و تامین نقدینگی مورد نیاز برای دریافت وام نیز برعهده کاربران است. گروه تامین کننده نقدینگی، افرادی هستند که قصد دارند تا به وام دادن به افرادی دیگر از کارمزد این عملیات کسب سود کنند، و گروه متقاضی تسهیلات افرادی هستند که قصد دارند با تضمین ارزهای دیجیتال خود وام دریافت کنند. در این نوع پلتفرم‌ها مدیریت دارایی کاربران و وام‌های موجود، به وسیله قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و در هر زمان ممکن است شرایط متغیری برای دریافت وام وجود داشته باشد. چرا که به دلیل تامین نقدینگی به وسیله کاربران، همواره مقدار ثابتی رمزارز در استخرهای نقدینگی موجود نیست و مقدار وام قابل دریافت، براساس سطح نقدینگی تعیین می‌شود.

در مقابل، پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز مجموعه‌هایی هستند که توسط گروهی از افراد مدیریت می‌شوند و به ارائه وام و تسهیلات به کاربران خود می‌پردازند. در این مجموعه‌ها کاربران به تعامل با پلتفرم وام‌دهی می‌پردازند و ثبات موجود در پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز از مجموعه‌های غیرمتمرکز بیشتر است. به عنوان مثال، مبلغ وام قابل دریافت از یک مجموعه متمرکز ثابت است و نسبت وام به وثیقه تغییر نمی‌کند، چرا که تامین کننده نقدینگی مشخص است و برخلاف پلتفرم‌های غیرمتمرکز، تامین نقدینگی بر عهده کاربران نیست. در این نوع از مجموعه‌های اعطای وام با ارز دیجیتال، کاربر ابتدا احراز هویت انجام می‌دهد و سپس با ارائه یکی از تضمین‌های مورد قبول مجموعه، درخواست خود را برای دریافت وام نهایی می‌کند. سپس درخواست متقاضی پردازش می‌شود و بعد از طی شدن زمان معین، تسهیلات مورد نظر در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. پلتفرم وام‌دهی متمرکز می‌تواند یک صرافی ارز دیجیتال باشد که قابلیت دریافت وام با ارز دیجیتال را به مجموعه خدمات خود اضافه کرده باشد. یا در حالت دیگر پلتفرم وام‌دهی می‌تواند یک مجموعه مانند ونسی باشد که با ارائه سرویس وام و تسهیلات با تضمین ارزهای دیجیتال، فعالیت خود را شروع کرده و در حال توسعه تضمین‌های مورد قبول خود با استفاده از چک و سفته الکترونیکی، سهام و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌باشد.

مزایا و معایب انواع پلتفرم وام دهی

Blog Vency second week of Meh 003 2 1402 08 08
وام بدون ضامن با ارز دیجیتال

دسترسی به تمام پلتفرم‌های بین المللی برای کاربران ایرانی فراهم نیست و به دلیل تحریم تعداد محدودی از استارت آپ‌های حوزه کریپتو به کاربران ایرانی خدمات می‌دهند. همچنین لیست شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه کریپتو که ایران را به لیست کشورهای تحت تحریم خود اضافه می‌کنند، در حال افزایش است. در نتیجه یک کاربر ایرانی در صورت استفاده از پلتفرم‌های بین المللی، همواره ریسک بسته شدن حساب کاربری خود را متحمل می‌شود. به عنوان جایگزین می‌توان از پلتفرم‌های غیرمتمرکز استفاده کرد که نیاز به احراز هویت ندارد و با اتصال کیف پول، استفاده از خدمات پلتفرم امکان پذیر می‌شود. اما برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ نیز کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و با IP ایران امکان استفاده از این صرافی را برای تبادل دارایی یا دریافت وام نخواهید داشت. با استفاده از فیلترشکن IP ثابت ممکن است بتوانید به خدمات این صرافی دسترسی پیدا کنید، اما در نظر داشته باشید که سرمایه شما همچنان در خطر است به دلیل دور زدن قوانین احتمال از دست دادن دارایی که دارید، در انتظار شما است.

به جای استفاده از پلتفرم‌های بین المللی که شرایط دشواری را برای دریافت وام با ارز دیجیتال، پیش روی شما قرار می‌دهند، می‌توانید از ونسی استفاده کنید. ونسی یک پلتفرم وام دهی با تضمین دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها است که در چند روز کاری به شما وام پرداخت می‌کند. شما می‌توانید با تضمین رمزارزهایی که دارید وام ریالی دریافت کنید و رمزارزهای خود را به دلیل مسائل مالی نفروشید. این در حالی ست که اگر از یک پلتفرم بین المللی با ارز دیجیتال وام دریافت کنید، برای تبدیل وام به ریال در حساب بانکی باید چندین مرحله را طی کنید و کارمزد آن را پرداخت کنید. همچنین بعد از دریافت وام از ونسی اقساط خود را ماهانه پرداخت می‌کنید و برخلاف پلتفرم‌های خارجی مجبور به تسویه کامل وام در یک زمان معین نیستید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط