صرافی FTX درس عبرت کاربران کریپتو

صرافی FTX اخیرا با بحران نقدینگی رو به رو شد و یکی از تلخ‌ترین اتفاقات 2022 را رقم زد. در فاز رکود بازار کریپتو، شرکت‌ها و پروژه‌هاي رمزارزي عموما با مشكل نقدينگي رو به رو مي‌شوند. دليل اين موضوع كاهش جريان ورودي سرمايه به بازار، كاهش ارزش دارايي شركت‌ها است. پروژه‌هاي رمزارزي در فاز ركود عموما از سرمايه ذخيره خود براي عبور از بحران استفاده مي‌كنند. در غیر این صورت از طريق فروش دارايي‌هاي خود براي بقا در اكوسيستم بلاك‌چين، تلاش مي‌كنند. اما فاز ركود بازار تا جايي ادامه پيدا مي‌كند كه بسياري از قهرمانان فاز صعودي قبلي، قرباني مي‌شوند و در سيكل بعدي نخواهند بود.

ماجراي صرافي FTX

اتفاقات اخير صرافي FTX، بعد از اتفاقات لونا و برخی پروژه‌های دیگر، سال 2022 را به سالي عبرت آموز براي فعالان بازار رمزارزها تبديل كرد. اعلام ورشكستگي اين صرافي با انتشار يك گزارش شروع شد كه اعلام كرده بود: اين صرافي نقدينگي كافي ندارد و نيازمند شفاف سازي مسئولان صرافي است. كمي بعد با افزايش ميزان سرمايه خروجي از صرافي، آنها مجبور به توقيف حق برداشت كاربران شدند. تنها دليل اين كار كمبود نقدينگي صرافي براي پرداخت سرمايه كاربران بود. كاربران صرافي FTX با منتشر شدن اخبار مربوط به اتفاقات اين صرافي، اعتماد خود را نسبت به اين صرافي از دست دادند و اين موضوع منجر به ايجاد فشار عرضه براي توكن FTT شد.

به اين ترتيب صرافي FTX و بنياد Alameda research به عنوان بازوي سرمايه گذاري اين صرافي، با كاهش اعتبار ميان كاربران فضاي رمزارزها رو به رو شدند. اين كاهش اعتبار سبب اعلام ورشكستگي اين مجموعه شد و در حال حاضر كاربران درخواست محاكمه سم بنكمن فرايد مديرعامل اين صرافي را در دادگاه‌هاي بين المللي دارند. اما ماجراي صرافي FTX در اين لحظه به پايان نمي‌رسد و شاهد آسيب پذيري سرمايه گذاري‌هاي اين مجموعه نيز هستيم

صرافی FTX در بسیاری از پروژه‌های مطرح بازار کریپتو به عنوان سرمایه گذار اولیه شناخته می‌شود. این موضوع باعث ایجاد ترس در هولدرهای رمزارزهایی که این مجموعه روی آن سرمایه گذاری کرده است، می‌شود. دلیل ایجاد ترس فروش‌ داریی‌های FTX برای پس دادن سرمایه کاربران است. در این مدت حتی تیم توسعه دهنده سولانا عرضه بخشی از توکن‌های خود را به دلیل هم زمانی با اتفاقات اخیر به تعویق انداخت تا فشار عرضه پروژه را تهدید نکند.

دیدگاه مراجع قانونگذار

در حال حاضر تحلیلگران اقتصاد کلان منتظر یک فاز رکود در جوامع بین الملل هستند و این موضوع سبب تغییر موضع آنها نسبت به رمزارزها شده است. در زمان رکود، فعالین اقتصادی نقدینگی خود را به دارایی امن تبدیل می‌کنند و یا با حفظ نقدینگی منتظر ریزش قیمت دارایی‌ها تا زیر ارزش ذاتی آنها می‌شوند. اتفاقات اخیر بازار کریپتو، یک بار دیگر سبب شد تا رمزارزها به عنوان دارایی پرریسک طلقی شوند. اتفاقاتی نظیر صرافی FTX، فرایند قانونگذاری رمزارزها را طولانی تر می‌کند و وجود ترس، مانع ورود سرمایه گذاران جدید به بازار خواهد شد.

اما این دست اتفاقات ذات غیرمتمرکز رمزارزها نمایش می‌دهد. چرا که تمام پروژه‌هایی که با هدف سو استفاده از کاربران راه اندازی شده‌‌اند، پایان این چنینی را تجربه می‌کنند. صرافی FTX،پروژه لونا و تمامی پروژه‌هایی که در چند سال اخیر با هدف کلاهبرداری شکل گرفه اند، اگرچه ضرر مالی کاربران را رقم زدند، اما ذات غیرمتمرکز رمزارزها را اثبات کرده‌اند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط