لیکوئید استیکینگ (Liquid Staking)    

استیکینگ یکی از کلمات رایج در بازار رمزارزها است. سرمایه گذاران می‌توانند با قفل کردن توکنهای خود روی شبکه‌های بلاک چینی سود کسب کنند. این عمل اصطلاحا استیکینگ (Staking) نامیده می‌شود. اولین سوالی که در ذهن سرمایه گذاران شکل میگیرد مربوط به محل کسب سود کاربران است. یا به عبارت دیگر کاربران با استیکینگ توکنهای خود در ازای چه فعالیتی سود دریافت می‌کنند؟
فرایند تامین نقدینگی مورد نیاز در یک پلتفرم دیفای به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. در برخی پلتفرمها استیکینگ با این هدف صورت میگیرد تا نقدینگی مورد نیاز برای فعالیتهای پلتفرم نظیر وام دهی تامین شود. در حالت دیگر در پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز، نقدینگی مورد نیاز برای تبادل توکن‌ها به وسیله کاربران تامین میشود و کارمزد تراکنشها برای تامین کنندگان نقدینگی خواهد بود. به نوعی دیگر، برای شبکه‌های بلاک چینی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام برای تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، از هولدرهای توکن خود به عنوان اعتبارسنج شبکه استفاده می‌کنند. اما استیکینگ رمزارزها با هر هدفی که صورت بگیرد، نیازمند قفل کردن توکنها برای یک مدت مشخص است. این موضوع دسترسی شما را از توکنها قطع می‌کند و در اصل سرمایه شما از گردش خارج می‌شود.

staking crypto

راه حلی به نام لیکوئید استیکینگ

برخی پلتفرمها به قابلیت استیکینگ سابق خود، قابلیت Liquid Staking را افزوده اند. این قابلیت سبب می شود تا مشابه گذشته نیازی به قفل کردن توکنها نباشد. به طور کلی فرایند استیکینگ به وسیله قراردادهای هوشمند صورت میگیرد و تمام امور به صورت خودکار انجام می‌شود. در مدل جدید استیکینگ، زمانی که شما ارزهای دیجیتال خود را استیک می‌کنید، به شما توکنهای جایزین داده می‌شود که قابلیت نقل و انتقال و کشت سود و فعالیتهای این چنینی را دارند. از این طریق شما همزمان با استیکینگ و دریافت سود از شبکه‌های بلاکچینی، به دارایی خود دسترسی دارید.

به عنوان مثال در یک پلتفرم مانند لیدو فایننس با استیک کردن اتریوم توکنی در مقابل دریافت می‌کنید که stETH نام دارد. ارزش توکن دریافتی با نسبت یک به یک با اتریوم برابر است. بنابراین در صورتی که از پلتفرمهای این چنینی که قابلیت لیکوئید استیکینگ را دارند استفاده کنید، هنگام استیکینگ به دارایی‌های خود نیز دسترسی دارید.

استیکینگ ارزهای دیجیتال

اما موردی که باید در نظر بگیرید توکنهایی که در مقابل رمزارزهای استیک شده به شما داده می‌شود، اماکن خارج شدن از برابری با توکن اصلی را دارند و ممکن است ارزشی نابرابر با رمزارزهای استیک شده شما پیدا کنند. بنابراین با اینکه این قابلیت فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است اما باید تحقیقات لازم را برای ورود به این زمینه انجام داد.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط