کاربردهای بلاک‌چین

کاربردهای بلاک چین

در سالهای اخیر تکنولوژِی بخش بزرگی از زندگی مردم را تشکیل داده است و سبک زندگی آنها را متحول کرد. درست در زمانی که در اکثر کشورها مردم در قرنطینه به سر می‌برند، آنها ناخواسته بسیاری از فعالیت‌های خود را با اینترنت انجام دادند و سبک زندگی آنها تغییر کرد. اینترنت به طور کلی بستری برای سهولت فرایندهایی نظیر خریدهای روزمره می‌باشد. اما از آنجایی که هر فناوری جای خود را به یک فناوری جدید خواهد داد، حالا نوبت بلاک‌چین است که یک فضای غیرمتمرکز را برای مردم فراهم کند. در این مقاله به بررسی کاربردهای فناوری‌ بلاک‌چین می‌پردازیم.

%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF %D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%A9 %DA%86%DB%8C%D9%86

بلاک‌چین و صنعت بانکداری

پرداخت یکی از بخش‌هایی است که کاربران اینترنت با آن سروکار دارند و برای پرداخت خدمات دریافتی یا تسویه حسابهای خریدهایی که در فروشگاههای اینترنتی انجام می‌دهند، از کارتهای بانکی خود استفاده می‌کنند. اما محدودیتهایی که برای فعالیتهای مالی  کاربران در فضای وب وجود دارد سبب شد تا رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت فضای وب، متولد شوند. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت‌کوین در اولین مستندات منتشر شده از بیت‌کوین اعلام کرده بود که افراد فعال در فضای اینترنت نیازمند یک واحد پول اینترنتی هستند که بیت‌کوین برای این امر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. فناوری بلاک‌چین می‌تواند صنعت بانکداری را متحول کند و انقلابی در این صنعت به واسطه محصولات زیر شکل دهد:

  • ارز دیجیتال بانک مرکزی در کشورهای مختلف
  • سیستم پرداخت با رمزارزها برای ریزتراکنش‌ها در پرداخت‌های روزمره
  • سیستم وام دهی غیرمتمرکز با وثیقه‌گذاری رمزارزها

ذخیره اطلاعات

ذخیره اطلاعات یا به صورت سنتی در بایگانی‌‌‌های فیزیکی و یا از فضای وب متمرکز نظیر سرورها و فضای ابری برای نگهداری دیتا استفاده می‌شود. اما همه روش‌های ذخیره اطلاعات ذکر شده با موانعی در مسیر فعالیت خود دست و پنجه نرم می‌کنند. تکنولوژی بلاک‌چین علاوه بر تمام ویژگی‌های خود، یک فضای ذخیره ساز غیرمتمرکز نیز محسوب می‌شود. پروژه‌هایی نظیر فایل کوین و آرویو وجود دارد که با هدف نگهداری اطلاعات شروع به فعالیت کردند، شما می‌توانید هزینه خدمات آنها را با رمزارزها پرداخت کنید و اطلاعات خود را در فضای غیرمتمرکز بلاک‌چین نگهداری کنید.

تولید محتوا و آثار هنری

RlBqHHAM 02

فناوری بلاک‌چین طیف وسیعی از خدمات را به کاربران ارائه می‌دهد، یکی از کلیدی ترین خدمات مربوط به توکنیزه کردن آثار هنری است. توکن‌های NFT در حال حاضر یکی از بخش‌های جذاب فضای بلاک‌چین هستند. توکن‌های NFT راهی برای نگهداری آثار هنری و فروش‌ آنها در بازارهای بین المللی است. گردش مالی بالای بازارهای NFT باعث شده تا افراد بیشتری روزانه وارد این حوزه شوند. آنها آثار هنری خود را در مارکت‌هایی نظیر اپن سی به فروش می‌گذراند و درآمد بالایی را کسب می‌کنند.

علاوه بر آثار هنری، کمپانی‌های بسیاری نظیر آدیداس و نایک اقدام به ساخت کلکسیون خود و کسب درآمد کرده اند. علاوه بر همه کاربردها، بلاک‌چین قابلیت ساخت آیتم‌ها ابزارآلات درون بازی‌ها را فراهم می‌کند و قابلیت خرید و فروش و درآمدزایی را از این طریق به کاربران می‌دهد.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط