گزارش نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بازار رمزارز

فصل دوم سال 2022، يكي از سخت ترين فصول تاريخچه بازار رمزارز ها تا كنون بوده است. در فصل گذشته اتفاقات عجيبي در بازار كريپتو رقم خورد و عمده آنها مانند یک دومینو پروژه‌های دیگر را متضرر کردند. به عنوان مثال زماني كه اكوسيستم لونا به خاطر خارج شدن استيبل كوين اين مجموعه از ثبات يك دلاري خود نابود شد، علاوه بر خدمات و محصولات اين مجموعه چندين شركت و پروه همكار با اكوسيستم لونا تحت تاثير قرار گرفتند. يا زماني كه شركت 3ac توان پرداخت بدهي هاي خود را نداشت، ويجر ديجيتال و چندين مجموعه ديگر اقدام به اعلام ورشكستگي كردند.

تاثيرپذيري رمزارز ها

2022 1

پروژهاي بلاكچيني به خاطر سابقه كمي كه در اين حوزه دارند به سمت همكاري با ساير پروژهها هدايت ميشوند تا با بهرمندي از تجربيات يكديگر، محصولات بالغ تر را خلق كنند. اما اين موضوع تنها شامل مزيت نمي شود و شكل گيري همكاريهاي اين چنيني، تاثيرپذيري پروژها را از يكديگر بيشتر ميكند. همكاري هاي بازار كريپتو كمي روند متفاوت تري نسبت به فعاليتهاي حوزهاي ديگر طي مي‌كند چرا كه راههاي متنوع تري براي همكاري چند پروژه در بازار كريپتو وجود دارد. گاهي همكاري در شكل زنجيره جانبي پروژه ها شكل مي‌گيرد. به عنوان مثال پروژه پولکادات از طريق راي گيري از هولدرهاي توكن خود يك پروژه را به زير مجموعه هاي خود اضافه ميكند. گاهي دو پروتكل با يكديگر ادغام ميشوند تا محصول جديدي را خلق كنند.

یا حتی گاهي يك پروژه فعال در حوزه گيمينگ با به كار گيري ويژگيهاي يك پروتكل ديفاي شرايط بهتري را براي كاربران خود فراهم مي‌كند. اين همكاري ها پروژها را در جهت رشد و توسعه كمك مي‌كند و به عنوان يك شتابدهده عمل مي‌كند. اما زماني كه يك بخش از زنجيره پروژهايي كه با هم در ارتباط هستند دچار ميشكل شود، همه آنها تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

اين مورد حتي براي شركتهاي سرمايه گذاري نيز وجود دارد. به عنوان مثال شركتهايي كه در سبد سرمايه گذاري خود روي رمز ارز لونا سرمايه گذاري كردند، با اتفاقات پيش آمده پتانسيل سرمايه گذاري خود را كاهش دادن تا از ضررهاي بيشتر جلوگيري كنند. بنابراين پروژههاي رمزارز اگر چه پتانسيل بيشتري براي توسعه محصولات خود از طريق شيوه‌هاي مختلف همكاري دارند، اما براي انجام اين كار بايد ريسكهاي آن را بپذيرند. در صورتي كه يك بخش از زنجيره ارتباطي پروژهها مختل شود، با مشكل رو به رو خواهند شد.

فصل ورشكستگي يا ساخت پروژه‌هاي جديد

زماني كه در بخشهاي مختلف بازار رمزارز ها پروژه هاي گذشته را بررسي ميكنيد، چرخه تولد و مرگ بسياري از پروزها را مشاده مي‌كنيد. كه در زمان حيات خود جز محصولات موفق بازار كريپتو بوده اند اما بعضا اشتباهات جزئي در بخشهاي مختلف يك محصولا بلاكچيني سبب تبديل شدن موفقيت به ناكامي آنها شده است. اين فرايند تنها به بازار رمزارزها محصور نمي شود.  به این معنی که در هر حوزه اي پروژههاي جديد با پوشش مشكلات و موانع نسلهاي پيشين خود، جايگزين محصولات قبلي مي‌شوند.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط