باورهای غلط درباره دریافت وام

دریافت وام و باورهای غلط

باورهای مالی شامل افکاری هست که ما در مسائل مربوط به پول در ذهن خود داریم، باورهایی در زمینه‌هایی مانند پس انداز، سرمایه گذاری، درآمد و مخارج، وام گرفتن و…، که ممکن است درست یا غلط باشند. این باورها در زندگی ما نقش بسزایی دارند و یکی از میراثی است که برای نسل‌های بعد از خود به جا می‌گذاریم. همانطور که بسیاری از تفکرات اقتصادی خود را از نسل‌های پیشین به ارث بردیم و مشابه آنها رفتار می‌کنیم، این احتمال وجود دارد تا نسل بعد نیز همین چرخه را ادامه دهد. بنابراین تاثیر باورهای مالی بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید، چرا که علاوه بر زندگی شخصی شما، زندگی نسل بعدی شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.  یکی از زمینه‌هایی که باورهای غلط بسیاری درباره آن وجود دارد، وام گرفتن است، باورهای زیادی درباره روشهای دریافت وام، محل خرج کردن آن، سود بانکی و موارد این چنینی وجود دارد که برخی از این باورها میراث نسل‌های گذشته است و از آنها به ما منتقل شده است. در این مقاله برخی باورهای غلط درباره وام گرفتن را بررسی می‌کنیم.

فقط از بانک می‌توان وام گرفت

یکی از باورهای غلط درباره وام گرفتن این است که تنها مرجعی که امکان پرداخت وام دارد، بانک‌ها هستند. این یک باور قدیمی است که تا چند سال پیش موضوع درستی بود، اما امروزه با شکل گیری استارت آپ‌ها و پلتفرم‌های آنلاین در حوزه وام دهی، رقیب جدیدی برای صنعت بانکداری در حوزه وام دهی شکل گرفته که با برطرف کردن مشکلات وام‌های بانکی مانند نیاز به ضامن کارمند، نیاز به اعتبار و میانگین حساب مطلوب، فرایند طولانی بررسی و تایید مدارک و… ، در میان مردم محبوبیت پیدا کرده است. این امکان برای نسل‌های پیشین ما فراهم نبود تا با استفاده از اینترنت بتوانند مدارک خود را بارگذاری و درخواست وام خود را ثبت کنند، اما شما می‌توانید با تضمین دارایی‌های دیجیتال مانند چک و سفته الکترونیکی، سهام و صندوق سرمایه گذاری و ارز دیجیتال از ونسی در چند روز کاری وام دریافت کنید.

وام برای پرداخت بدهی است

در بعضی از مواقع ممکن است برای خرید کالا یا رفع ضروریات زندگی به وام احتیاج داشته باشید، مثلا یخچال خانه شما خراب می‌شود و برای خرید یخچال جدید سرمایه کافی را ندارید، بنابراین به دنبال راهی برای دریافت وام خرید کالا یا خرید اقساطی می‌روید. اما موارد این چنینی نباید باعث شود که این تفکر وام همیشه برای پرداخت بدهی است در ذهن شما جای بگیرید، چرا که از وام می‌توان برای بهبود شرایط زندگی و رسیدن به موفقیت‌های مالی بیشتر استفاده کرد. به جز موارد ضروری که برای هزینه‌های زندگی به وام احتیاج پیدا می‌کنید، بهتر است از وام‌ها و تسهیلاتی که به آنها دسترسی دارید برای افزایش سرمایه خود جهت اموری مانند سرمایه گذاری استفاده کنید. در برخی از مواقع وام‌ها به شما کمک می‌کنند تا هزینه‌های جاری زندگی خود را کاهش دهید، مثلا فردی که مستاجر است می‌تواند با وام مسکن، بخشی از سرمایه لازم برای خرید خانه را فراهم کند و با این کار از پرداخت اجاره ماهانه معاف شود و به جای اجاره، اقساط ملک خود را پرداخت کند. یا فردی که به دلیل نداشتن خودرو شخصی، هزینه زیادی بابت رفت و آمد پرداخت می‌کند، می‌تواند از وام برای خرید خودرو استفاده کند تا هزینه‌های زندگی خود را کاهش دهد.

وام گرفتن در ایران اشتباه است

برخی فکر می‌کنند  تحت هر شرایطی وام گرفتن در ایران اشتباه است، اما به دلیل افزایش تورم در ایران، سرمایه نقد روز به روز با کاهش ارزش رو به رو می‌شود، بنابراین اگر مبلغ وام خود را به صورت نقد نگهداری کنید و برای کاری از آن استفاده نکنید، با ضرر مواجه خواهید شد. در یک مثال ساده فرض کنید شما 50 میلیون تومان وام دریافت کرده‌اید، در چند سال گذشته چه چیزهایی می‌توانستید با این سرمایه بخرید و امروز با این پول چه کاری می‌توانید انجام دهید. چند سال پیش با 50 میلیون تومان می‌توانستید ماشین بخرید، اما امروز که در سال 1402 هستیم این پول صرفا می‌تواند صرف خرید گوش آیفون 14 شود. در نتیجه قدرت سرمایه نقد در ایران رو به کاهش است و اگر شما فقط به نقدینگی خود اضافه کنید، ارزش آن به مرور زمان کاهش می‌یابد. حال اگر کسی در چند سال اخیر همین 50 میلیون را برای خرید دارایی مانند طلا  استفاده کرده باشد، ارزش سرمایه آن افزایش یافته و قدرت خرید خود را از دست نداده است. بنابراین وام گرفتن در ایران اشتباه نیست بلکه بی هدف وام گرفتن امری اشتباه است که شما را مجبور به پرداخت اقساط وامی می‌کند که ارزش آن رو به کاهش است.

وام گرفتن پس انداز کردن است

برخی از افراد حتی در زمانی که به پول نیاز ندارند اما فرصتی برای دریافت وام به آنها داده می‌شود، از این فرصت برای وام گرفتن استفاده می‌کنند، اما هیچ استفاده‌ای از وام دریافت شده، نمی‌کنند. باور غلطی که بسیاری از این افراد دارند، این است که آنها وام گرفتن را پس انداز کردن می‌دانند، به این معنی که به جای پس انداز ماهانه ترجیح می‌دهند اقساط وام با سود چند درصدی را پرداخت کنند. در صورتی که برای وام گرفتن ابتدا باید برنامه ریزی کنید، این برنامه ریزی شامل محل خرج کردن وام و محاسبه توان پرداخت برای اقساط ماهانه است. وام گرفتن می‌تواند گزینه مناسبی برای حل مسائل مالی باشد اما اگر می‌خواهید استقلال مالی بهتری را تجربه کنید، از وام‌ها باید به عنوان اهرم مالی برای سرمایه گذاری استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از وام برای خرید خانه یا دارایی‌هایی مثل طلا استفاده کنید، در بلند مدت سرمایه شما افزایش می‌یابد و مبلغ وام نیز در جای درستی استفاده شده است، اما اگر تنها هدف شما از دریافت وام، رفع نیازهای مالی روزمره باشد، صرفا بدهکاری جدیدی به تراز مالی شما افزوده می‌شود.

باورهای غلط درباره دریافت وام

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط