انواع حساب بانکی و روش دریافت وام با آنها

دریافت وام با حساب بانکی

هر فرد با توجه به هدفی که دارد اقدام به افتتاح یک نوع حساب می‌کند و هر نوع از حساب بانکی برای خدمات خاصی طراحی شده و میزان سود، نحوه برداشت و امتیازات آنها با یکدیگر متفاوت است. مثلا یک فرد برای دریافت حقوق ماهیانه خود نیاز به یک حساب عادی دارد تا این حساب را به محل کار خود جهت واریز حقوق معرفی کند. یا یک فرد دیگر ممکن است بخواهد حسابی برای پس انداز خود افتتاح کند تا سود ماهیانه به آن تعلق بگیرد و به مرور زمان موجودی آن افزایش یابد. یا در حالت دیگر فردی قصد دارد تا به سپرده گذاری بلند مدت، با توجه به موجودی حساب خود وام دریافت کند. بنابراین نوع حساب در هر یک از مثال‌های ذکر شده با توجه به اهداف افراد متفاوت است.

انواع حساب بانکی

حساب سپرده قرض الحسنه

حساب‌های سپرده قرض الحسنه به دو دسته حساب پس انداز و حساب جاری تقسیم می‌شوند. این نوع از حساب‌ها با اهدافی مانند اعطای وام قرض الحسنه شکل گرفته‌اند و سودی به آنها تعلق نخواهد گرفت. هر فرد می‌تواند برای ایجاد نقدینگی در این طرح اقدام به یکی از دو نوع حساب ذکر شده کند تا نقدینگی لازم برای وام گرفتن کاربران را فراهم کند. وام‌های قرض الحسنه عموما سود چندانی ندارند و با کارمزد 4 درصدی از موجودی بانک به مشتریان اعطا می‌شوند. افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه از نوع جاری یا پس انداز شرایط خاصی ندارد و هر فرد می‌تواند با شناسنامه و کارت ملی اقدام به افتتاح حساب کند. طریق واریز و برداشت این نوع از حساب‌ها نیز به وسیله کارت یا دفترچه است که در صورت داشتن دفترچه، فرد برای واریز و برداشت باید به بانک مراجعه کند، اما در صورتی که کارت بانکی به فرد داده شود می‌تواند از دستگاه‌های خودپرداز، سیستم بانکداری الکترونیک و موبایل بانک نیز استفاده کند. برخی از بانک‌ها برای تشویق مشتریان خود به افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه، از مزایایی مانند اعطا امتیاز وام قرض الحسنه روی سپرده مدت دار استفاده می‌کنند.

حساب سپرده مدت دار

حساب سپرده مدت دار نوعی از حساب بانکی است که در دو نوع حساب سپرده کوتاه مدت و حساب سپرده بلند مدت قابل استفاده است. تفاوت این دو نوع از حساب در میزان سودی که به آنها تعلق می‌گیرد و قوانین واریز و برداشت آنها است. حساب سپرده کوتاه مدت مانند یک حساب عادی است که فرد بدون محدودیت امکان واریز و برداشت دارد و به مانده حساب فرد نیز سود تعلق می‌گیرد. به این معنی که فرد برای استفاده روزمره خود می‌تواند از حساب سپرده کوتاه مدت استفاده کند و در پایان ماه با توجه به درصد سود بانک و مبلغ موجود در حساب، سود دریافت کند. این نوع از حساب بیشتر برای افرادی مناسب است که تنها هدف آنها از افتتاح حساب انجام امور مالی است و با توجه به تراکنش‌های روزمره نمی‌توانند، موجودی خود را برای مدت طولانی در بانک نگه دارند اما چون همیشه مقدار قابل توجهی پول در حساب آنها موجود است، قصد دارند تا سود آن را نیز دریافت کنند. البته درصد سود این حساب نسبت به سپرده بلند مدت کمتر است و مقدار سود سپرده با محاسبه میزان موجودی فرد در کل ماه و میزان سود آن، به حساب مشتری واریز خواهد شد.

در مقابل حساب سپرده بلند مدت برای افرادی است که قصد دارند پس انداز خود را در بانک قرار دهند تا سود بیشتری دریافت کنند. این حساب برای افرادی مناسب است که برای یک مدت معین به سرمایه خود نیاز نداشته باشند و بخواهند روی آن سود دریافت کنند، در صورتی که فرد اقدام به افتتاح حساب سپرده بلند مدت کند، با توجه به بازه انتخاب شده، در این مدت به موجودی خود دسترسی نخواهد داشت و در صورتی که بخواهد کل موجودی یا بخشی از آن را در صورت نیاز برداشت کند، با نرخ شکست مواجه خواهد شد. نرخ شکست یعنی فرد پیش از اتمام دوره سپرده گذاری بخواهد موجودی خود را برداشت کند، در این صورت سود موجودی حساب براساس نرخ سود سپرده کوتاه مدت حساب می‌شود و درصد آن نسبت به طرح سپرده بلند مدت که فرد برای آن حساب باز کرده بود، کمتر خواهد شد.

دریافت وام

بانک‌ها معمولا روی حساب‌های سپرده مدت دار به مشتریان خود امتیاز می‌دهند تا آنها را تشویق به سپرده گذاری کنند و از امتیاز خود بتوانند برای اموری مانند دریافت وام فوری استفاده کنند. همچنین در برخی از طرح‌ها شما می‌تـوانید در ازای سپرده گذاری برای یک مدت معین، بخشی از ارزش سپرده خود را وام دریافت کنید. برای دریافت وام فوری به وسیله سپرده گذاری، علاوه بر سپرده به ضامن معتبر برای معرفی به بانک نیاز خواهید داشت که تعداد آن با توجه به مبلغ وام تعیین خواهد شد.یک روش دیگر برای دریافت وام فوری بدون ضامن، استفاده از ونسی است. ونسی یک پلتفرم دیجیتال است که با تضمین چک و سفته الکترونیکی، سهام و صندوق سرمایه گذاری و ارزهای دیجیتال به شما وام پرداخت می‌کند. برای دریافت وام فوری از ونسی کافیست در سایت ونسی ثبت نام و احراز هویت کنید، سپس با ارائه یکی از تضمین‌های ذکر شده درخواست وام خود را ثبت کنید تا وام شما در چند روز کاری پردازش و پرداخت شود. برای دریافت وام از ونسی به شرایطی مانند سپرده گذاری بلند مدت، نیاز به میانگین حساب و ضامن کارمند، ندارید. همچنین بعد از پرداخت اقساط و تسویه وام، می‌توانید برای وام با مبلغ بالاتر، درخواست دهید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط