عواقب عدم پرداخت اقساط و مواجه شدن با جریمه دیرکرد

یکی از بخش‌های مهم در دریافت وام بحث پرداخت اقساط و تسویه وام است، هر فرد پیش از اینکه درخواست خود را برای دریافت وام ثبت کند، ابتدا باید شرایط مالی خود را بسنجد و مطمئن شود که توان پرداخت اقساط ماهانه را دارد. حتی در برخی از موارد ممکن است به این دلیل که فرد متقاضی وام، حقوق ماهیانه خود را دیر دریافت می‌کند، برای پرداخت اقساط با مشکل مواجه شود و علاوه بر مبلغ قسط خود مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد وام شود. اگر تجربه دریافت وام را داشته باشید احتمالا یکی از اصطلاحات دیرکرد وام، جریمه دیرکرد یا وجه التزام را در قرارداد دریافت وام خود مشاهده کرده‌اید که به عنوان یکی از قوانین و مقررات بازپرداخت وام ذکر می‌شود و دریافت کننده وام در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط خود ملزم به پرداخت مبلغ اضافی، تحت یکی از سه عنوان ذکر شده می‌شود.

جریمه دیرکرد یا وجه التزام چیست؟

زمانی که شما اقدام به دریافت وام از یک بانک، موسسه مالی یا پلتفرم وام‌دهی می‌کنید، مبلغ اقساط ماهانه شما و مدت زمان بازپرداخت مشخص می‌شود که علاوه بر بازپرداخت وام، سود وام را نیز با اقساط ماهانه باید پرداخت کنید، یا به زبان ساده‌تر اقساط ماهانه شامل بازپرداخت وام و سود آن می‌شود که درصد سود در هر وام ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال وام‌ قرض الحسنه معمولا سود حداکثر 4 درصدی دارد اما برخی از وام‌ها با درصد سود 18 درصدی ارائه می‌شوند. حال اگر شما اقساط خود را در زمان معین شده پرداخت نکنید، علاوه بر پرداخت قسط وام، مبلغی دیگر تحت عنوان دیرکرد وام باید پرداخت کنید که به صورت روزشمار حساب می‌شود و هرچقدر تعداد روزهایی که قسط وام خود را پرداخت نمی‌کنید، بیشتر شود، مبلغ جریمه دیرکرد یا وجه التزام شما بیشتر خواهد شد. برخی از وام‌ها مانند وام ونسی جریمه دیرکرد ندارند اما وام‌های بانکی و پلتفرم‌های آنلاین مانند پلتفرم‌های خرید اقساطی کالا، در قراردادهای خود وجه التزام را ذکر می‌کنند.

 جریمه دیرکرد وام را از دو دیدگاه تشویق و تنبیه می‌توان نگاه کرد، از دیدگاه تنبیه، شما ملزم به پرداخت اقساط وام خود در زمان تعیین شده هستید و اگر اقساط خود را به موقع پرداخت نکنید، ملزم به پرداخت جریمه دیرکرد هستید، البته پرداخت جریمه دیرکرد در شرایطی است که در قرارداد دریافت وام ذکر شده و جز بندهای قرارداد باشد. در غیر این صورت بعد از دریافت وام و پرداخت اقساط، امکان لحاظ کردن جریمه دیرکرد روی اقساط وجود ندارد. حال اگر بخواهیم از دید مثبت و به عنوان طرحی برای تشویق وام گیرندگان به پرداخت اقساط نگاه کنید، بانکها معمولا کاربران خود را امتیاز بندی می‌نند و امتیاز هر کاربر، تاثیر بسزایی در شرایط دریافت تسهیلات دارد. در واقع اگر شما اقساط خود را به موقع پرداخت کنید، علاوه بر اینکه جریمه دیرکرد وام پرداخت نمی‌کنید، امتیاز شما افزایش می‌یابد و به عنوان مشتری خوش حساب، می‌توانید بعدا برای دریافت وام جدید درخواست دهید. همچنین پلتفرم‌های وام دهی نیز بر همین اساس کاربران خود را اعتبار سنجی می‌کنند و برای اولین وام از بانک‌ها سوابق پرداخت شما را استعلام می‌گیرند و برای دفعات بعد براساس نحوه بازپرداخت اقساط به شما امتیاز می‌دهند و در صورتی که به موقع اقساط خود را پرداخت کرده باشید، امتیاز شما برای دریافت وام افزایش می‌یابد.

نحوه محسابه جریمه دیرکرد

همانطور که گفته شد وجه التزام در وام‌های بانکی 6 درصد است که توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود و در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط روی مبلغ وام و سود آن اعمال خواهد شد. به این معنی که اگر قسط یک ماه خود را به موقع پرداخت نکنید، با توجه به تعداد روزهایی که از سررسید قسط شما می‌گذرد، مبلغ قسط شما علاوه بر بازپرداخت وام و سود شامل 6 درصد وجه التزام می‌شود که روزانه محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال اگر سود وام شما 18 درصد باشد و اقساط خود را به موقع پرداخت نکنید، درصد سود وام با وجه التزام که 6 درصد است جمع می‌شود و بر 365 روز سال تقسیم خواهد شد تا مشخص شود در ازای هر روز چه قدر سود باید پرداخت کنید سپس عدد بدست آمده در مبلغ هر قسط و تعداد روزهایی که از سررسید قسط گذشته ضرب می‌شود تا مبلغ قسط به همراه جریمه دیرکرد محاسبه شود. پلتفرم‌های آنلاین که در حوزه اعطای وام و خرید اقساطی فعالیت می‌نند نیز، از وجه التزام 6 درصد پیروی می‌کنند، اما شرایط آنها کمی با وام‌های بانکی متفاوت است. 

فرمول کلی:

  1. وجه التزام+ درصد سود وام
  2. تقسیم بر 365 روز سال 
  3. ضرب در مبلغ هر قسط
  4. ضرب در تعداد روزهای گذشته از سررسید قسط
  5. عدد به دست آماده مبلغ قسط با جریمه دیرکرد را نشان می‌دهد

وام ونسی بدون جریمه دیرکرد

ونسی یک پلتفرم وام‌دهی با تضمین دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها، سفته و چک الکترونیکی، سهام و صندوق‌های سرمایه گذاری است که در چند روز کاری وام فوری بدون ضامن، پرداخت می‌کند. تمام مراحل دریافت وام از ونسی به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست، کافیست در سایت ونسی ثبت نام و احراز هویت کنید، سپس با ارائه یکی از تضمین‌های ذکر شده و تعیین جزئیات وام، درخواست خود را نهایی کنید تا چند روز پردازش و پرداخت شود. وام ونسی دارای جریمه دیرکرد روزشمار نیست و وجه التزام به اقساط وام تعلق نمی‌گیرد. اما در صورتی که اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنید به عنوان کاربر خوش حساب ونسی، امتیاز شما افزایش می‌یابد و بعد از تسویه وام، می‌توانید برای وام جدید با مبلغ بیشتر درخواست دهید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط