نئوبانک چیست؟

نئوبانک

نئوبانک یک بانک دیجیتال و مجازی است که توسط استارت آپ‌های حوزه فینتک راه اندازی می‌شود. نئوبانک‌ها شعبه فیزیکی ندارند که بتوانید با مراجعه به آنها حساب باز کنید و کارت بانکی خود را دریافت کنید. چرا که تمام خدمات آنها به صورت آنلاین است و حتی کارت بانکی به آدرس منزل شما ارسال می‌شود. این نوع از بانک‌های دیجیتال تمام خدمات یک بانک مانند افتتاح حساب، نقل و انتقال پول، پرداخت قبوض و اقساط حتی سرویس دریافت وام را به کاربران خود به صورت مجازی ارائه می‌دهند. نئوبانک‌ها در سال 2015 فعالیت خود را شروع کردند و به مرور زمان در کشورهای مختلف توسعه یافتند. اگرچه بانک‌های سنتی درحال توسعه سیستم بانکداری الکترونیکی هستند، اما همچنان تمام خدمات آنها به صورت آنلاین نیست. این در حالی است که نئوبانک‌ها هیچ شعبه فیزیکی ندارند و تمام خدمات آنها در بسترهای دیجیتال ارائه می‌شود.

معرفی نئوبانک و خدمات آنها

نئوبانک‌ها تقریبا تمام خدماتی مشابه بانکها ارائه می‌دهند و تلاش آنها بهبود فرایندهای امور مالی است. البته خدماتی که یک نئوبانک دارد، تحت نظارت قانونگذارهای کشور ارائه می‌شود، بنابراین نوع خدمات و نحوه ارائه آنها در نئوبانک‌های هر کشور با کشورهای دیگر متفاوت است. به عنوان مثال یک نئوبانک فعال در اتحادیه اروپا به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تمام پرداخت های دیجیتال خود را با اپلیکیشن نئوبانک انجام دهند و حتی برای سفرهای خارجی از این ابزار برای پرداخت در کشور مقصد استفاده کنند. یا از دیگر قابلیت‌های نئوبانک‌های اروپایی ارائه خدمات مربوط به خرید و فروش رمزارزها و سهام‌های بین المللی است که باعث می‌شود کاربران از ثبت نام در صرافی‌ها برای خرید این نوع دارایی‌ها بی نیاز شوند. اما یک نئوبانک در ایران صرفا می‌تواند خدماتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند را بهبود بخشد تا کاربران را قانع کند به جای موبایل بانک از خدمات نئوبانک استفاده کنند. اما ارائه خدمات پرداخت های بین المللی برای نئوبانک‌های ایرانی به دلیل محدودیت‌های فعلی کشور، امکان پذیر نیست.

برخی خدمات نئوبانک‌ها:

  • افتتاح حساب به صورت آنلاین
  • برداشت و انتقال وجه و پرداخت با سرعت بالا
  • صدور کارت بانکی و دریافت کارت درب منزل
  • پرداخت و انتقال وجه، قابلیت مشاهده صورت حساب دوره‌ای
  • ارائه خدمات دریافت وام به صورت آنلاین
نئوبانک چیست

تفاوت نئوبانک با بانک‌های سنتی

با پیشرفت سیستم بانکداری الکترونیک، نئوبانک‌ها و بانک‌های سنتی نکات مشترک زیادی پیدا کرده‌‌اند. امروزه از طریق موبایل بانک‌ها می‌توانید به بسیاری از خدمات بانک‌ها به صورت الکترونیکی دسترسی پیدا کنید. همچنین  بسیاری از کاربران بانک‌ها برای اموری مانند انتقال وجه، پرداخت اقساط و موارد این چنینی دیگر به صورت حضوری به بانک مراجعه نمی‌کنند و خدمات آنلاین را ترجیح می‌دهند. اما هنوز تفاوت‌هایی در ارائه خدمات بانک‌‌ها و نئوبانک‌ها وجود دارد که باعث می شود برخی از کاربران بانک‌ها استفاده از نئوبانک را ترجیح دهند. این تفاوت‌ها می‌توانند در مواردی مانند پشتیبانی، دسترسی، قابلیت‌ها و امکانات و… باشد.

به عنوان مثال اگر شما کارت بانکی خود را گم کنید، می‌توانید از طریق موبایل بانک کارت خود را بسوزانید تا فرد دیگری از آن استفاده نکند اما برای درخواست کارت جدید باید به بانک مراجعه کنید. این در حالی است که اگر شما کارت نئوبانک خود را گم کنید، در اپلیکیشن مربوط به آن می توانید کارت قبلی خود را بسوزانید و بلافاصله درخواست کارت جدید دهید و درب منزل آن را دریافت کنید. آنلاین بودن تمام فرایندهای نئوبانک‌ها اگرچه در زمان کاربران صرفه جویی می‌کند، اما نیازمند مهارت کافی برای انجام امور است. فرض کنید شما می‌خواهید روی حساب خود وام دریافت کنید، در صورتی که به بانک مراجعه کنید، مسئولین بانک شما را راهنمایی می‌کنند و مرحله به مرحله در کنار شما حضور دارند. اما دریافت وام بانکی فرایند نسبتا طولانی نسبت به دریافت وام از نئوبانک‌ها دارد. به عنوان مثال برای دریافت وام بلوبانک با توجه به میانگین حسابی که دارید، می‌توانید تا سقف 10 میلیون تومان وام دریافت کنید.

معرفی نمونه‌های خارجی و داخلی

یکی از نئوبانک‌های محبوب در اروپا Revolut است که فعالیت خود را سال 2015 شروع کرد. این مجموعه مجوزهای بانکداری در اتحادیه اروپا را دریافت کرده و روی پذیرش دارایی‌های متنوع، متمرکز شده است. رولوت در حال حاضر حدود 150 ارز رایج کشورها را پشتیبانی می‌کند، همچنین قابلیت خرید و فروش سهام و ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده است. یکی دیگر از نئوبانک‌های فعال در اروپا N26 است که سال 2013 به عنوان یک استارت آپ ارائه دهنده خدمات مالی فعالیت خود را در آلمان شروع کرد. N26 در حال حاضر به کاربران بیش از 24 کشور خدمات می‌دهد و حدود 8 میلیون کاربر دارد. این مجموعه از دو سیستم پرداخت اپل پی و گوگل پی پشتیبانی می‌کند تا کاربران بتوانند پرداخت‌های خود را با موبایل و بدون نیاز به دسترسی به کارت فیزیکی انجام دهند. با داشتن اکانت N26 شما می‌توانید علاوه بر پرداخت‌های آنلاین، در زمان خرید از فروشگاه‌های فیزیکی، وارد صفحه پرداخت اپلیکیشن شوید و موبایل خود را روی دستگاه پرداخت فروشنده قرار دهید و به راحتی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید.

خدمات نئوبانک‌ها در داخل ایران با نمونه‌های بین المللی متفاوت است، به دلیل وجود تحریم‌ها نئوبانک‌ها امکان پشتیبانی از ارزهای مختلف و نقل و انتقالات بین المللی را پشتبانی نمی‌کنند. با این حال نئوبانک‌های داخلی با ارائه یک نمونه کامل از بانک دیجیتال می‌توانند دسترسی به خدمات مالی را برای کاربران ایرانی راحت‌تر کنند. بلوبانک یک نئوبانک ایرانی است که با پشتوانه بانک سامان فعالیت خود را شروع کرد. تمام خدمات بلوبانک اعم از افتتاح حساب، دریافت کارت، نقل و انتقالات و پرداختی‌ها، از طریق اپلیکیشن ارائه می‌شود و شعبه فیزیکی بلوبانک برای مراجعه و انجام امور وجود ندارد. بنابراین کاربران بلوبانک در هر مرحله از فعالیت‌های خود که با مشکل مواجه شوند، می‌توانند از پشتیبانی 24 ساعته این مجموعه استفاده کنند و سوال خود را با آنها مطرح کنند. برای شروع، انجام تمام امور مالی با بلوبانک ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما اگر تجربه استفاده از بانکداری الکترونیک را داشته باشید، استفاده از بلوبانک برای شما دشواری خاصی نخواهد داشت.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط