استخر نقدینگی چیست؟

جریان نقدینگی یا سرمایه در گردش یک پلتفرم مالی، عامل حیاتی کل آن سازمان است که با ابزارهایی مثل استخر نقدینگی تامین می‌شود. در صورتی که یک سرویس مالی با کمبود نقدینگی رو به رو شود، تمام فعالیتهای مجموعه با مشکل روبرو خواهد شد. کمبود نقدینگی برای یک پلتفرم در شرایط مختلفی صورت میگیرد و از جمله آنها میتوان در زمان نفوذ به یک پروتکل مالی متمرکز اشاره کرد. به این معنی که هر زمان یک پلتفرم دیفای هک شود علاوه بر مبالغ سرقت رفته کاربران اعتماد خود را به آن مجموعه ازدست می دهند. بنابراین آنها تا بازگشت شرایط پلتفرم به وضعیت با ثبات، نقدینگی خود را از پلتفرم خارج می‌کنند.

زمانی که از پلتفرمهای مالی متمرکز استفاده می‌کنید، تامین نقدینگی مورد نیاز پلتفرم از وظایف خود پلتفرم است. این نقدینگی در فعالیت‌هایی مثل تبادل توکن‌ها وام دهی به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر پلتفرمهای غیرمتمرکز حوزه رمز ارزها فعالیت کنید، نهادی برای تامین نقدینگی وجود ندارد. اما پلتفرم های غیرمتمرکز نظیر صرافی یونی سواپ چگونه فرایند تامین نقدینگی را انجام می‌دهند؟ 

%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1 %D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C

استخر نقدینگی چیست؟

استخرهای نقدینگی را می‌توان خزانه غیرمتمرکز از ارزهای دیجیتال معرفی کرد که به صورت خودکار با استفاده از قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کند. در استخرهای نقدینگی که کاربران رمز ارزهای خود را به این استخرها واریز می کنند و نقدینگی مورد نیاز پلتفرم را تامین می کنند. هدف کاربران از انجام این فعالیت تبادل توکنها و یا دریافت سود از نگهداری توکنها در استخرها است. چرا که از توکنهای آنها برای وام دادن به سایر کاربران و فعالیتهای این چنینی استفاده می شود. و درنهایت سود حاصل از وام ها به تامین کنندگان نقدینگی خواهد رسید. 

کاربرد اصلی استخرهای نقدینگی در پلتفرم های غیرمتمرکز است آنها سرعت تبادلات مالی کاربران را بهبود می بخشند. به عنوان مثال در یک صرافی غیرمتمرکز که همتا به همتا فعالیت می کند، اگر شما بخواهید توکن x به کسی بدهید و توکن Y را از او دریافت کنید چه مقدار زمان برای این فرایند لازم است؟

عموما معاملات همتا به همتا فرایند زمانبری خواهد بود برای این که افراد با یکدیگر به تبادلات مالی بپردازند زمان زیادی لازم است تا یک فرد دقیقا توکن مورد نیاز شما را داشته باشد و در مقابل شما نیز توکن مورد نیاز آن فرد را داشته باشید. استخر نقدینگی در واقع فرایند معاملات همتا به همتا را به شکل گسترده تر انجام می دهد. به این معنی تمامی افرادی که برای تبادل توکنهای خود از استخر نقدینگی استفاده می کنند، توکنهای خود را به یک استخر مشترک وارد می کنند. در مرحله بعد به مقداری که هر کاربر توکن واریز کرده است، توکن دیگری را برداشت می کند و از این طریق معاملات همتا به همتا با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط