استیبل کوین چیست؟

در بازارهای مالی نظیر بازار سهام معاملات عمدتا با پول‌های فیات نظیر دلار انجام می‌شود و در اصل شما با یک واحد پولی که ارزش قیمتی آن بدون نوسان است یک دارایی با دامنه نوسان مثبت و منفی را خریداری می‌کنید. بازار ارزهای دیجیتال نیز این موضوع مطرح می‌شود که شما برای خرید این دارایی‌های دیجیتال، نیازمند یک واحد پولی هستید که جفت ارز معاملاتی ارزهای دیجیتال را در بر بگیرد، از طرفی دیگر این واحد پولی باید دائما ارزش یکسان داشته باشد تا ارزش سایر رمز ارزها در برابر آن، قابل قیاس و سنجش باشد. به این نوع رمز ارزها که روی شبکه‌های بلاک‌چینی ساخته می‌شوند استیبل کوین گفته می‌شود. استیبل کوین ها، رمز ارزهای با ثبات روی قیمت یک دلار آمریکا هستند که به شما جفت ارزهای معاملاتی با بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.

کاربرد استیبل کوین ها

استیبل کوین چیست

این رمز ارزهای با ثبات در فعالیتهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند، اما اکثر معامله گران از آنها برای خرید و فروش سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و در شرایطی که منتظر ریزش بازار باشند، دارایی خود را به این نو از رمزارزها تبدیل می‌کنند تا خطری سرمایه آنها را تهدید نکند. علاوه براین کاربرد، به این دلیل که استیبل کوین ها از شبکه‌های بلاک‌چینی استفاده می‌کنند نسبت به سیستم‌های بانکی سرعت بیشتر و کارمزد کمتری دارند بنابراین بسیاری از افراد برای تراکنش‌های مالی خود از استیبل کوینها استفاده می‌کنند.

انواع استیبل کوینها

کاربرد استیبل کوین

استیبل کوینها نقش پولهای فیات یا همان پولهای رایج نظیر دلار و یورو را در دنیای غیرمتمرکز بلاک‌چین ایفا می‌کنند. استیبل کوینها مانند سایر رمز ارزهای دیگر قابل خرید و فروش هستند اما تفاوت آنها با سایر ارزهای دیجیتال در ارزش گذاری آنها است. به عنوان مثال یک پروژه مانند اتریوم به این دلیل ارزش رو به رشد دارد که در حال توسعه است و محصولات قابلیتهای جدیدی را به اکوسیستم خود اضافه می‌کند.

بنابراین توجه سرمایه گذاران را جلب می‌کند و با افزایش تقاضا، ارزش آن رو به رشد خواهد بود. اما این مفهوم ارزش گذاری برای استیبل کوینها قابل درک نیست چرا که پروژه ای برای رشد و توسعه وجود ندارد. از طرفی دیگر نباید با افزایش تقاضا قیمت آنها افزایش پیدا کند چرا که دیگر به عنوان یک ارز ثابت قابل استفاده نخواهند بود. بنابراین استیبل کوینها نیازمند وثیقه می‌باشند، که تضمین کند قیمت آنها همواره ثابت خواهد ماند و قابل اعتماد باند. از این استیبل کوین ها را می‌توان بر اساس پشتوانه آنها به چهار دسته بندی زیر تقسیم کرد:

  • استیبل کوین های با پشتوانه پولهای فیات
  • استیبل کوین های با پشتوانه دارایی های ارزشمند نظیر طلا
  • استیبل کوین های با پشتوانه ارزهای دیجیتال
  • استیبل کوین های الگوریتمی
انواع استیبل کوین

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط