اهمیت ارزش قفل شده (TVL) در دیفای

ویژگی غیرمتمرکز بودن در حوزه دیفای فرایند بررسی پروتکلهای مالی را دشوارتر می کند. این بررسی از طریق ارزش سرمایه قفل شده و میزان ورود و خروج پروتکل صورت می گیرد. زمانی که حجم خروج از ورود نقدینگی پیشی بگیرید، به این معنی است که پروتکل شرایط خوبی را تجربه نمی کند. اما منفی بودن جریان نقدینگی در یک پروتکل دیفای ممکن است مربوط به عوامل داخلی نباشد و شرایطی کلان تر از آنچه در پلتفرم شکل میگیرد، سبب خروج نقدینگی شود. به عنوان مثال در بازارهای نزولی عموما به خطر جو روانی منفی بازار و تصمیمات عجولانه، شاهد خروج نقدینگی از پروتکل‌های مالی هستیم.

tvl

TVLچیست؟

شاخص ارزش قفل شده(Total Value Locked) ميزان دارايي قفل شده در يك پروتكل ديفاي(DEFI) است. پروتكلهاي ديفاي بسترهاي مالي غيرمتمركزي هستند، كه جريان نقدينگي آنها به وسيله كاربران تامين ميشود. بنابراين در صورتي كه پاداشي براي كاربراني كه به عنوان تامين كننده نقدينگي فعاليت مي‌كنند، آنها اقدام به انجام اين فرايند نخواهند كرد.

زماني كه كاربران اقدام به قفل كردن دارايي خود روي پروتكل‌هاي ديفاي يا اصطلاحا استيكينگ رمزارزهاي خود مي‌كنند، روشهايي براي كسب سود آنها وجود دارد. کاربران به عنوان اعتبارسنج در شبكه‌هاي بلاك‌چيني فعاليت مي‌كنند، تا از كارمزد تراكنش ها سود كسب كنند. همچنین کاربران نقدينگي لازم براي وام دادن به ساير كاربران را شكل مي‌دهند. و در ازای این عمل، سود وام را دريافت مي‌كنند. بنابراين كاربران با هدف كسب سود بيشتر در بازار رمزارزها، اقدام به استيكينگ دارايي‌هاي خود در پلتفرم‌هاي ديفاي مي‌كنند. ارزش قفل شدهدر پلتفرمهاي ديفاي متفاوت است مي‌توان آنها را براساس اين شاخص نیز رده بندي كرد. همچنين در صورتي كه قصد استفاده از يك پروتكل ديفاي را داشته باشيد، بررسي كردن اين معيار، دستاورد مطلوبي را براي شما رقم خواهد زد.

بررسي ارزش قفل شده

دستیابی به آمار ارقام این شاخص عموما به صورت مستقیم از طریق پلتفرمها نمی توانید استفاده کنید. بنابراین باید از سایتهای واسطه استفاده کنید تا به اطلاعات یک پروتکل دسترسی پیدا کنید و پروتکلهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. یکی از وبسایت‌هایی که به عنوان یک ابزار کاربردی در حوزه دیفای شناخته می‌شود سایت دیفای لاما است. می‌توانید با استفاده از این وبسایت، از جزئیات پروتکلهای مورد نظر خود با خبر شوید. در این وبسایت میتوانید دادهای اکوسیستمهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و پلتفرم مورد نظر خود را اعتبار سنجی کنید.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط