هارد کپ و سافت کپ در عرضه اولیه (ICO) چیست؟

جذب سرمایه یکی از مهمترین رویدادها در استارت آپ‌های بلاک چینی است. برای انجام این فرایند راه‌های مختلفی وجود دارد و پروژه‌ها براساس استراتژی مارکتینگ خود اقدام به جذب سرمایه می‌کنند. برخی از پروژه‌ها در مراحل اولیه اقدام به جذب سرمایه  از طریق شرکت‌های خصوصی می‌کنند و سرمایه لازم را از این طریق جذب می‌کنند. پروژه‌های دیگر نیز اقدام به عرضه توکن خود از طریق رویدادهایی نظیر ICO می‌کنند تا سرمایه لازم را از این طریق جمع آوری کنند. توسعه دهندگاني كه محصول خود را در عرضه اوليه قرار مي‌دهند، هدف گذاری‌های خود رادر جذب سرمايه پیش از رويداد انجام می‌دهند.

هارد کپ و سافت کپ در ICO

یکی از مهمترین مباحث در برگزاری ICO توسط پروژهها با هدف جذب سرمایه تعیین میزان سرمایه لازم برای جذب سرمایه است. مفهوم هارد کپ برای سقف میزان سرمایه لازم است. زمانی که پروژه‌ها اقدام به این وع جذب سرمایه می کنند آنها باید مباحث عمیق توکنومیک را مسلط باشند و بدانند چه مقدار عرضه اولیه به توکن پروژه آسیب نمی زند. چرا که وقتی یک فرد در ICO سرمایه گذاری می‌کند و مدتی بعد توکن خود را دریافت می‌کند، در صورتی که توکن رشد کرده باشد، ممکن است فرد اقدام به فروش توکنها کند. بنابراین در صورتی که این تصمیم بسیاری از سرمایه گذارها باشد، توکن با فشار فروش و کاهش عرضه رو به رو خواهد شد.

بنابراین توسعه دهندگان پروژه یک سقفی را برای فروش توکنها در رویداد ICO تعیین میکنند. در صورتی که میزان توکن تعیین شده به فروش برسد، رویداد به پایان می‌رسد و پروژه سرمایه گذار جدید در این رویداد جذب نخواهد کرد. به حداکثر میزان توکنی که در رویداد ICO  به فروش می‌رسد هارد کپ گفته می‌شود.

LHYo153u ico01

در مقابل هارد کپ اصطلاح سافت کپ وجود دارد. سافت کپ حداقل سرمایه ای است که تیم پروژه انتظار دارد در رویداد ICO سرمایه جذب شود. سافت کپ را میتوان کمترین مقداری یک پروژه در ICO انتظار سرمایه جذب کند، نام گذاری کرد. در طی رویداد ICO، تیم پرژه می‌توانند حداقل میزان جذب سرمایه را تعیین کنند تا سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کنند تا رویداد برگزار شود. در صورتي كه حداقل سرمايه تعيين شده جمع آوري نشود، سرمايه واريز شده به سرمايه گذاران عودت داده مي‌شود.

مزایا و معایب تعیین جزئیات جذب سرمایه

زمانی که در رویداد جذب سرمایه حداقل و حداکثر سرمایه مورد نیاز توسط تیم فنی منتشر شود، سرمایه گذاران به محاسبه گری آنها اعتماد خواهد کرد. همچنین انتشار این جزئیات به سرمایه گذاران کمک میکند تا محاسباتی را انجام دهند و ریسکهای احتمالی این رویداد را برای پروژه بررسی کنند. از سال 2017 پروژههای بسیاری فرایند جذب سرمایه خود را با ICO شروع کردند اما عدم تجربه کافی در این رویداد سبب شد تا توکنهای بسیاری با کاهش ارزش شدید رو به رو شوند. بنابراین در صورتی که قصد سرمایه گذاری در ICO ها را داشته باشید، باید جزئیات پروژهها را بررسی کنید. بسیاری از افراد بر این باور هستند که هر پروژه که توکنهای خود را در این رویداد قرار میدهند رشد شدیدی را تجربه خواهند کرد، اما با استناد به گذشته پروژهها قابل درک است که هر رویداد ICO موفقیت آمیز نخواهد بود سرانجام مطلوبی نخواهد داشت.

جستجو در بلاگ

پیشنهاد سردبیر

ارتباط سریع با ما

مطالب مرتبط